Vervreemdend

Lion 26 juni 2024
Xerox is een vervreemdende leeservaring. Origineel, dat wel. Het beschrijft het saaie leven van een jonge vrouw op kantoor, weggezet in een benauwend klein hok, zoals ze ook zichzelf terugvindt in een klein studio-appartement. Geen andere kontakten dan met de als “beste vriendin” omschreven jeugdvriendin. En dan is er nog de printer, waar menselijke trekken (met zintuiglijk gevoelsleven en expressievermogen behept) aan toegeschreven wordt. Tussendoor nemen gedachten een hoge vlucht, ook in pathologische zin. Collega’s heten niet naar hun eigen naam, maar naar HR of Productie. Hoofdpersoon moet op zoek naar een mysterieus pakketje (dat haar paranoïde maakt) en blijft dwangmatig piekeren, en lijkt zo naast een levensgevaarlijke allergie ook een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Ze wordt (onproductief als ze is) op non-actief gesteld. Later volgt ontslag, dat overigens 60 procent van de werknemers treft, ook Marketing, die nog een oogje op haar had. Het eind van het boek laat lang op zich wachten; ik verlangde er al eerder naar. Na het lezen overheerst de vraag: waar ging dit boek over?

Meer recensies van Lion