De worsteling van het aarden

Lisan 04 juli 2024
Het boek begint rondom 1996. Het jaar waarin Darya met haar man Parviz, haar zoons en dochter Mina al 15 jaar in Amerika woont. Ze zijn naar Amerika verhuisd toen de Iraanse revolutie haar intrede deed en ze gedwongen waren om dit achter zich te laten. Ook het leven in Iran en de emigratie worden uitgebreid belicht in het boek. In 1996 is de familie al lang gesetteld maar hechten ze ook nog waarde aan de klassiek tradities die ze vanuit hun geboorteland mee hebben gekregen. Zo is Darya standvastig in het vinden van een geschikte huwelijkspartner voor Mina. Terwijl Mina worstelt met haar studiekeuze en zich afvraagt hoe het in haar geboorteland er nu aan toe gaat.

Sneeuwvlokken in Teheran gaat over het leven tussen twee culturen en het op zoek gaan naar je identiteit als je merkt dat je van beiden een beetje bent en niet volledig past bij één van de twee. Kamali brengt de spanningen rondom de Iraanse revolutie goed onder woorden. Van de een op de andere dag geldt er een andere waarheid waardoor je je opnieuw moet leren aanpassen aan de dan heersende macht en cultuur. De worsteling om vervolgens in een ander land te aarden zonder je afkomst te vergeten, wordt ook prachtig in beeld gebracht aan de hand van de worstelingen van zowel Darya als Mina. De schrijfstijl vond ik op sommige punten wat te langdradig waardoor ik wat moeite had om het boek door te komen. Desalniettemin vond ik de beschreven thematiek mooi.

Meer recensies van Lisan