Perfect script voor een actiefilm, minder voor een boek

Lisan 19 juli 2024
Dit jaar maak ik deel uit van de Harpers Boekenclub van Harper Collins vierde boek wat we dit jaar samen lazen, was het boek ´Uitbarsting´. Uitbarsting is geschreven door Michael Crichton en James Patterson.
Een vulkaan op Hawaï staat op het punt van uitbarsten. Als dat gebeurt, zal een groot deel van het eiland waar de vulkaan onderdeel van uit maakt, vernietigd worden. Maar is dat het enige gevaar wat de inwoners te wachten staat? Het blijkt dat het Amerikaanse leger een van hun best bewaarde geheimen, niet meer verborgen kan houden. En dat kan catastrofale gevolgen hebben.

Crichton is beter bekend van de Jurrasic Park boeken. Dat is ook wel te merken want het verhaal leest als een actiefilm. Het bestaat uit korte hoofdstukken en er zijn vele snelle plotwisselingen. Dat maakt tegelijkertijd dat ik het moeilijk vond om goed in het verhaal te komen. Het zorgde voor een zekere afstand. Ook zijn er heel veel verschillende personages en worden er soms lokale termen gebruikt. Het was daardoor niet altijd goed te volgen. Terwijl de technische beschrijvingen van een vulkaanuitbarsting en eventuele maatregelen om deze te voorkomen, een fijne toevoeging kunnen zijn om het verhaal beter te begrijpen. Ik schrijf kunnen omdat op sommige momenten deze toevoegingen juist er voor zorgden dat ik moeite had om mijn aandacht bij het verhaal te houden.

Elk hoofdstuk begint met een plaatsaanduiding en meestal staat er ook de duur tot de uitbarsting. Je weet dus van te voren al hoe snel de vulkaan zal gaan uitbarsten. Het plot is echter interessant en door de verschillende wendingen, blijft het een spannend verhaal.

Voor een actiefilm is het een perfect script. Voor een boek zoek ik toch meer verdieping en verbinding met de personages.

Meer recensies van Lisan