Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Pijnlijk hilarische stand-up comedy

Lisanne Brans 01 mei 2017

Dat de Amerikaanse Booker Prize-winnaar Paul Beatty (1962) humor heeft, is een ding dat zeker is. Zijn bekroonde roman De verrader kan beschouwd worden als een satirische aanklacht tegen kwesties als ras en segregatie en als een wrange komische zoektocht naar identiteit. Op unieke wijze weet Beatty zijn lezers duidelijk te maken wat het wel niet, misschien, wellicht, eventueel betekent om Afro-Amerikaans te zijn – wat die term dan ook inhoudt. Want wat betekent ras nou eigenlijk? En waarom doet het er zo toe? Of juist niet? En is dat niet voor iedereen anders? Geen lichtzinnige onderwerpen dus, in deze roman.

En toch leest-ie als een trein. Dat zit hem in Beatty’s humor, die regelmatig uitnodigt tot hardop lachen. De verteller – die enkel bij zijn achternaam Me wordt genoemd – is opgegroeid in het plaatsje Dickens in Californië, in de buurt van Los Angeles. Het stadje bestaat inmiddels niet meer, opgeslokt door omliggende voorsteden. De verteller werd volledig opgevoed door zijn vader, een socioloog die voortdurend controversiële wetenschappelijke theorieën op hem uittestte.

Als Me’s vader naar aanleiding van een onschuldig incident wordt doodgeschoten door een politieman, begint Me een queeste naar zijn ‘ware ik’:

"Ik was Dickens. En ik was mijn vader. Het probleem is dat ze allebei uit mijn leven verdwenen, eerst mijn vader en toen mijn geboorteplaats, en ineens had ik geen idee meer wie ik was en geen flauw benul hoe ik mezelf moest worden."


De oplossing, volgens de hoofdpersoon? Het desegrereren van Dickens en het herinvoeren van slavernij, een plan dat hem bij uiteindelijk bij de Supreme Court doet belanden om zichzelf te verantwoorden. Het is een poging om Dickens in ere te herstellen, een poging die natuurlijk niet in goede aarde valt. Nogal ongemakkelijk, een Afro-Amerikaan die een slaaf heeft.

Vlijmscherp, pijnlijk hilarisch en verrassend confronterend, dat is de schrijfstijl van Beatty. Uiterst ongemakkelijk en daardoor onwillekeurig lachwekkend zijn, het is een techniek die hij maar al te goed beheerst. De eerste zin van het boek doet de lezer al meteen rechtop zitten:

"Het is misschien moeilijk te geloven uit de mond van een zwarte man, maar ik heb nog nooit iets gestolen."


Dat taal op zichzelf een racistisch medium is, doordrenkt van vooroordelen en problematische invloeden, weet Beatty ook mooi te illustreren. Bijvoorbeeld wanneer een inwoner van Dickens besluit om de klassieker Huckleberry Finn te herschrijven:

"... 'Overal waar het weerzinwekkende n-woord voorkomt, heb ik dat vervangen door “strijder” en het woord “slaaf” heb ik vervangen door “donkergetinte vrijwilliger”.' "


Nog een laatste voorbeeld van de woordkunst die Beatty in zijn boek tentoonstelt:

"Ik betwijfel oprecht of een willekeurige voorouder van mij op het slavenschip tijdens de momenten waarop hij niet verkracht of afgeranseld werd tot zijn knieën in zijn uitwerpselen zou bedenken dat hij er de komende eeuwen van moorden, ondraaglijke pijn en leed, smart en dodelijke epidemieën maar voor over moest hebben, want ooit zou zijn achter-achter-achter-achter-achterkleinkind over wifi beschikken, hoe traag en haperend de verbinding ook was."


Beatty’s boodschap lijkt te zijn dat niks zwart-wit is. Elke gebeurtenis kan voor elk willekeurig persoon een eigen politieke lading hebben (of juist helemaal geen lading), bepaalde herinneringen tot leven brengen (of juist niet) of briljante ingevingen oproepen (of juist desastreuze). De verrader is doordrenkt van cynisme, optimisme, pessimisme, absurdisme en controversie: van tijd tot tijd hysterisch hilarisch en zo nu en dan pijnlijk confronterend. Een bijzondere leeservaring!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lisanne Brans

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur