Een indrukwekkende beschrijving van Amsterdam tijdens én na de oorlog

Lisavdb8 20 september 2024
De schrijfster heeft op een mooie manier aandacht besteed aan zware en trieste verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal van een Joods gezin in Amsterdam wordt op een indrukwekkende manier verteld met een mooie link naar het heden. De flashbacks naar de oorlog versus het mysterie rondom de dood van Boaz in het heden maken het verhaal levendig.

Jolijn en Boaz hebben een nieuw huis gekocht om eindelijk een gezin te kunnen stichten. Na een lange dag klussen vindt Jolijn Boaz, vermoord in het huis.

Jolijn ontvangt dreigbriefjes om de Kerkstraat te verkopen. Aan het begin is ze hier niet zo van onder de indruk, maar de bedreigingen worden steeds erger en dringen steeds verder binnen in haar privéleven. Wat is het belang van de verzender bij de verkoop van het appartement aan de Kerkstraat? En wat is de link met de moord op Boaz?

Het appartement dat wordt beschreven is het appartement waar Kiki van Dijk zelf heeft gewoond in Amsterdam. Ik heb echter niet kunnen vinden of de geschiedenis van het appartement ook gebaseerd is op de werkelijkheid. Ik ken Amsterdam net niet goed genoeg om alle straten te herkennen, maar ik heb er gestudeerd dus bepaalde stadsdelen kon ik me heel goed voor de geest halen.

Een echte thriller vond ik het boek 'Amsterdam' niet. Het einde vond ik vrij voorspelbaar, waardoor ik niet op het puntje van mijn stoel heb gezeten. De historische waarde is waarom je dit boek zou moeten lezen.

Meer recensies van Lisavdb8