Is geluk vinden wel zo eenvoudig?

Lisavdb8 13 augustus 2024
“Samen met anderen die je graag ziet, dingen doen die je graag doet, dat is de kunst van gelukkig zijn”
Ik ben een van de gelukkig lezers die het boek ‘De kunst van gelukkig zijn’ van Valerie Vaes mocht lezen voor de blogtour. Het boek sprak me direct aan. Het is voor iedereen wel herkenbaar dat het op sommige momenten lijkt alsof alles je voor de wind gaat. Een paar maanden later zit je met je handen in het haar omdat alles wat tegen kan zitten tegen zit.

Emma is 30 geworden. Ze heeft een drukke baan bij een marketingbureau, een vriend die carrière wil maken, ze volgt kooklessen, geeft zelf les op een avondschool en doet vrijwilligerswerk. Het is een hele uitdaging om haar agenda iedere week rond te krijgen. Wanneer haar leven op z’n kop komt te staan, geeft dat stof tot nadenken: ‘elke dag is een kans om je leven te veranderen’.

In het boek komen thema’s als een gebroken hart, rouw, een slechte familieband en vriendschap aan bod. Het is erg mooi hoe dit in het boek is beschreven. Er zijn geen absurde details bij verzonnen om het verhaal pakkender te maken, daardoor komen de gevoelens van de hoofdpersoon soms heel dichtbij. Petje af voor hoe Valerie dit voor elkaar heeft gekregen.

Aan het eind van het boek zou je Emma als beste vriendin willen hebben en een dikke knuffel willen geven. Haar personage is heel kwetsbaar maar tegelijkertijd heel sterk neergezet. Koppig en een tikkeltje eigenwijs, maar uiteindelijk ook heel realistisch en in staat om met beide benen op de grond te blijven staan. Ze is dapper door het roer volledig om te gooien waardoor je alleen maar heel veel bewondering voor haar kan hebben.

Is geluk vinden wel zo eenvoudig? Dat is de vraag die Valerie Vaes in haar boek stelt. Om antwoord te geven op deze vraag denk ik dat iedereen van iets anders gelukkig wordt. De kunst van het vinden van je geluk is om de tijd te nemen om te ontdekken waar jij gelukkig van wordt. Dat is precies wat Emma in ‘De kunst van gelukkig zijn’ doet.

Meer recensies van Lisavdb8