Deze feministische vrouwen geven je een warm gevoel van binnen!

Lisavdb8 09 juli 2024
Dit is het eerste boek van Ruth Kvarnström-Jones dat ik heb gelezen. Via de boekenclub van Luitingh-Sijthoff kreeg ik de mogelijkheid om met meer dan 40 enthousiaste vrouwen dit boek te lezen. In het dankwoord staat geschreven dat het boek gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Ruth Kvarnström-Jones heeft in de jaren tachtig een zomerbaantje gehad bij het Grand Hôtel. Zij is teruggekeerd om dit boek te schrijven. De huidige directeur en een aantal werknemers hebben haar toegang gegeven tot alle ruimtes, maar hebben haar ook de mogelijkheid geboden om de archieven in te duiken. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal en zet je zelfs na het dankwoord opnieuw aan het denken.

De boekenclub daagde mij uit om een boek te lezen dat totaal niet binnen mijn straatje ligt. Na veel romantiek, feelgood, thrillers en sinds kort ook fantasy, nu dus over naar een historisch roman. Normaal gesproken haak ik af wanneer een verhaal zich rond 1900 afspeelt, maar Ruth Kvarnström-Jones heeft mij echt positief verrast. De Nederlandse vertaling is gedaan door Carla Hazewindus. Het is de schrijver en vertaler goed gelukt om een historisch verhaal te vertellen met fijn taalgebruik. Ondanks een aantal foutjes dat er in zit is het verhaal vlot geschreven waardoor het makkelijk leest.

In het boek komen alle hot topics uit die tijd komen aan bod: vrouwen hebben geen gelijke rechten, er breekt tyfus uit, er zijn alcoholproblemen en er is armoede in de stad. Het feminisme komt heel sterk naar voren. De onderwerpen volgen soms zo vlot op elkaar waardoor ze niet altijd helemaal netjes afgeschreven zijn voor het gevoel. Zo gaat er in het boek ook iemand dood, maar daar wordt eigenlijk nauwelijks aandacht aan gegeven. Desalniettemin is het verhaal goed opgebouwd met de kracht van vrouwen in de hoofdrol.

Het meest bijzondere personage is voor mij Margareta. Zij heeft een gewelddadige man die haar onder druk zet. Aan het begin van het boek heb je heel veel medelijden met haar. Met de juiste mensen om haar heen zie je haar helemaal opbloeien. De hoofdpersoon Ottilia wordt erg sterk neergezet. Met Wilhelmina, de directeur van het hotel, als haar grote voorbeeld lijkt ze de hele wereld aan te kunnen.

De hechte club vriendinnen is aandoenlijk en geven je tijdens het lezen een warm gevoel. Dit is de definitie van door dik en dun voor elkaar klaar staan. Iedere vrouw heeft haar eigen talent: de een is zachtaardig, de ander daadkrachtig, de derde slim, etc.

Als boek twee volgend jaar uit komt in het Nederlands ga ik deze ook zeker lezen!

Meer recensies van Lisavdb8