Door de details krijg je zelf trek in de deegballen (Gulab jamun) die in het boek worden gegeten!

Lisavdb8 14 augustus 2024
Een huurmoordenaar kiest voor het rechte pad, maar wordt van alle kanten belaagd…

Het boek neemt je mee naar de nijpende situaties waarin Mark zich als de gevaarlijkste huurmoordenaar ter wereld in bevind. Na het lezen hiervan begrijp je direct waarom Mark zijn alterego ‘het bleke paard’ de rug toe wil keren. Hij sluit zich aan bij de Huurmoordenaars Anonymous, waar hij met een 12-stappenplan zijn verleden achter zich kan laten.

Zijn werk heeft ervoor gezorgd dat er veel mensen zijn die wraak willen. Iemand heeft het op hem voorzien; hij moet overleven zonder de man te vermoorden. Terwijl hij samen met Astrid (wie hem na iedere verwonding weer oplapt) en zijn kat op onderzoek uit gaat wie er achter hem aan zit, voert hij de negende stap van het plan uit: hij toont berouw aan de zoon van de eerste man die hij vermoord heeft.

De schrijver voegt zoveel details toe dat je zelf trek krijgt in de deegballen (Gulab jamun) die in het boek worden gegeten. Ook de moorden die Mark in het verleden heeft gepleegd worden in geur en kleur beschreven. Het boek is daarom niet voor iedereen geschikt en het is een echte bloederige thriller.

In tegenstelling tot de eerste 100 pagina’s vloog ik door de laatste 200 pagina’s zo heen. Ik kon niet stoppen met lezen omdat ik zo graag wilde weten of het Mark lukt om niet te vervallen in oud gedrag. Je hoopt als lezer dat hij de handdoek niet in de ring gooit. Ondanks dat Mark een echte ‘badguy’ is ga je toch helemaal in het karakter op. De verhaallijnen waarbij je terugkijkt naar hoe hij zijn kat leert kennen en hoe hij droomt van een toekomst zijn aandoenlijk.

Het verhaal zet je een aantal keer flink op het verkeerde been. Mark kreeg een muntje bij de Huurmoordenaars Anonymous omdat hij een halfjaar clean is. Ik was er helemaal van overtuigd dat dit een tracker was, terwijl deze gewoon onschuldig bleek te zijn. Mijn hoofd probeerde een aantal keer een voorsprong te nemen in het boek, maar werd continu teruggefloten door een plottwist.

De schrijver geeft in zijn dankwoord nog aandacht aan de Alcoholics Anonymous, waarop dit verhaal gebaseerd is. Een mooi gebaar om er geen grapje van te maken maar hier nog serieus aandacht aan te geven. Ik vind de insteek van een huurmoordenaar die wil stoppen heel leuk en origineel. Dit heb ik nog niet eerder gezien in thrillers.

Meer recensies van Lisavdb8