Een nieuwe zaak i.c.m. de nasleep van de heftige gebeurtenissen in deel 5 zorgen voor een intrigerend plot.

Jens Henrik Jensen is een Deense auteur, die vooral bekendheid geniet door zijn serie over de oorlogsveteraan Niels Oxen. Deze serie wordt overladen met positieve kritieken. De boeken hebben ook de aandacht getrokken van SF Studios Denmark. Het huidige plan is om de eerste drie delen voor de televisie te gaan bewerken. Tot die tijd kunnen de fans zich te goed aan het net uitgebrachte zesde deel – Pelgrim.

In Pelgrim worstelt met name Niels Oxen met de nasleep van de acties die hij noodgedwongen in het vijfde deel, Gladiator, heeft moeten uitvoeren. Zijn schuldgevoel hierover doet hem besluiten om een pelgrimstocht van een maand te gaan maken. Ondertussen probeert Margrethe Franck de losse eindjes aan elkaar te knopen met betrekking tot de zaak van de moorden op een aantal oorlogsveteranen uit het vorige deel.

Hun wegen kruisen elkaar weer als Axel Mossman, Francks voormalige baas, hun hulp inroept bij een zaak die op het oog heel makkelijk oogt, maar die uitgroeit tot een zaak waar niets lijkt te zijn wat het is. Een onderzoek dat hen over de hele wereld brengt, en die het uiterste vergt van al hun capaciteiten.

Jens Henrik Jensen heeft met Pelgrim wederom een spannend verhaal gecreëerd, maar in tegenstelling tot de vorige delen bekroop mij heel af en toe het gevoel dat bepaalde acties niet realistisch waren. Dit gevoel nam de schrijver gelukkig wel redelijk snel weer weg. De plot zit weer mooi in elkaar. De diverse verhaallijnen worden, net als de oplossing, beetje bij beetje met elkaar verweven totdat er een ingenieus in elkaar gezet netwerk wordt onthuld. Een prachtig spinnenweb, maar dan met woorden.

Net als de meeste dingen in het leven is ook Pelgrim niet volmaakt. Er zitten enkele irritaties in, waarvan het veelal herhalen van de onderlinge relaties van de personages er een is. Net als het gebruik van “twee mannen…” (Pagina 343) in plaats van het direct gebruiken van de namen. Het draagt niet bij aan extra mysterie, omdat het eigenlijk al wel duidelijk is om wie het gaat.

Deze kleine ergernissen worden wel goedgemaakt door de vaart in het verhaal. Jens Henrik Jensen maakt gebruik van korte hoofdstukken, waardoor het perspectief veel en snel kan wisselen. Dit zou deels ten koste kunnen gaan van de diepgang, maar dat gebeurt niet. Hij is in staat om zijn personages uit te diepen met realistische conversaties. Met name de verstandhouding en de daarmee gepaard gaande uitdieping van Niels Oxen en zijn zoon, Magnus, weet hij met heel herkenbare dialogen weer te geven. Jens Henrik Jensen is heel goed in staat om gedurende deze gesprekken heel veel verschillende actualiteiten ter sprake te brengen. Ook al hebben ze niets met de zaak van doen, toch voelt het niet geforceerd aan.

In zijn geheel is dit zesde deel een geslaagd vervolg in de serie dat mij een uurtje of vijf in de ban heeft gehouden. Pelgrim krijgt van mij 4 sterren.

Lisette
Boekencast

Genre: misdaad
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 9789400514867
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 496
Verschijningsdatum: April 2024

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van A.W. Bruna uitgevers in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Lisette Woest-Appeldoorn