Een bijzondere roman, die een mengelmoes van gevoelens oproept (3.5*)

Agústin Fernández Mallo is in 1967 geboren in La Coruña, Spanje. In zijn geboorteland geldt hij als een van de belangrijkste moderne schrijvers. Er is zelfs een hele generatie auteurs vernoemd naar zijn bekroonde romantrilogie ‘Nocilla”. Deze groep schrijvers kenmerkt zich door hun non-conformisme en hun hekeling van de conventionele literatuur. Agústin Fernández Mallo is behalve auteur ook een afgestudeerd natuurkundige. Dit laatste is in zijn boeken goed merkbaar. Ze zijn doorspekt met verwijzingen naar natuurwetenschappelijke thema’s, – figuren en – boeken.

Zo ook in zijn recentelijk vertaalde Trilogie van de Oorlog, waar het gedachtegoed van de Belgische priester, astronoom, kosmoloog, wiskundige en natuurkundige Georges Lemaître regelmatig ter sprake komt. Tevens wordt ook in Trilogie van de Oorlog duidelijk waarom de auteur gezien wordt als een non-conformistische schrijver.

Zijn trilogie bestaat uit een drietal boeken waarin hij op een op het oog chaotische en meer dan eens absurdistische wijze zijn licht laat schijnen op een heel scala aan actuele onderwerpen. De vertelwijze is bijzonder, zijn schrijfstijl poëtisch, filosofisch en soms ronduit fantastisch, in de zin van erg fantasierijk.

In het eerste boek volgen we een niet bij naam genoemde auteur, die heel veel overeenkomsten heeft met hemzelf, zodat je als lezer je serieus kan afvragen of hij niet gewoon een autobiografische roman heeft geschreven. Deze protagonist gaat voor een conferentie aangaande sociale media, internet en communicatie naar het eiland San Simón. Een eiland dat een fascinerend en duister verleden heeft. Een geschiedenis o.a. als leprakolonie en concentratiekamp ten tijde van het Franco-regime. Hij raakt hierdoor zo geïntrigeerd dat hij hier onderzoek naar wil gaan doen.

In het tweede boek voert hij de lezer mee naar Amerika en Zuid-Amerika om het verhaal te vertellen van de fictieve vierde astronaut van de Apollo 11 missie en Vietnamveteraan, Kurt. Om de lezer in het derde boek weer mee naar Europa te nemen. Naar het Normandië van nu waar een alleenstaande vrouw een wandeling maakt, een route volgend langs de stranden van D-Day. Een tocht die ze jaren geleden ook met haar toenmalige partner heeft gelopen.

Agústin Fernández Mallo is een auteur die enige gewenning behoeft. Zijn manier van vertellen is met recht afwijkend te noemen. Prikkelend, maar ook verwarrend. Bij vlagen educatief, en meermaals tot denken aanzettend. Drie op het oog op zich staande verhalen die met soms subtiele en soms vreemd aanvoelende verwijzingen met elkaar verweven worden. Een trilogie die een titel heeft die enerzijds klopt, omdat elk deel een oorlog in zich heeft, maar die anderzijds andere verwachtingen oproept.

Trilogie van de Oorlog is niet in een hokje te stoppen, het is een boek dat gemengde gevoelens oproept. Die prachtige thema’s herbergt. Mijn favoriete rode draad is de waarde van herinneringen voor het leven, voor de geschiedenis en het verliezen van jezelf. De regel “…de horizon waaraan we verdwijnen” uit de song “Dansen aan zee” van Bløf spookten regelmatig door mijn hoofd.

Toch is het gevoel van onbestemdheid, zelfs na bijna een week na het uitlezen van het boek, het meest overheersende gevoel. Enerzijds zijn de zinnen prachtig, de personages intrigerend, maar toch ook enigszins vaag blijvend, zijn er genoeg doordenkertjes en subtiliteiten, maar ook veel absurde passages, en is de meerwaarde van de foto’s discutabel. De quote op het voorblad “Het is een vergissing om als onweerlegbaar aan te nemen wat je hebt waargenomen” van de Spaanse dichter Carlos Oroza is heel toepasselijk, want wat heb je als lezer nu uiteindelijk gelezen c.q. waargenomen? Opgeteld is Trilogie van de Oorlog een mengelmoes van indrukken, die dankzij de meer dan goede zinnen net boven het gemiddelde uitkomt en 3,5* krijgt.

Lisette
Boekencast

Genre: literaire roman
Uitgever: Koppernik
ISBN: 97809083274379
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 474
Verschijningsdatum: April 2024

Dit recensie-exemplaar hebben wij ontvangen van uitgeverij Koppernik in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Lisette Woest-Appeldoorn