Mooi en impactvol jeugdboek
De Vlaamse Aline Sax is zowel vertaler als auteur en heeft al aardig wat meters gemaakt als het op kinderboeken aankomt. Ze heeft een doctoraat in geschiedenis en interesseert zich vooral in de Tweede Wereldoorlog. De in haar onderzoeken opgedane kennis over het verleden gebruikt ze voor haar kinderboeken. Wat ons nog rest is de nieuwste toevoeging aan haar collectie.
'Dit boek zou een mooie aanvulling zijn op de Nederlandse leeslijst.' - recensent Lissanne
Berlijn 1945. De Russen staan op het punt de Duitse hoofdstad binnen te vallen en iedereen lijkt de hoop te zijn verloren. Samen met haar moeder probeert de 17-jarige hoofdpersoon te overleven in de ruïnes van de stad. Met de buren zitten ze verscholen in een kelder, maar houden ze dat wel vol tot de oorlog is afgelopen?
Zodra je het boek opent, valt je meteen op hoe leeg de pagina’s lijken vergeleken met een prozaverhaal. Het vrije vers voelt eerst onwennig, maar je raakt al snel gewend aan de simpele manier van vertellen. De impact van de grote witruimte en het heen en weer bewegen tussen het heden en het verleden wordt vergroot door de bijna lege pagina’s. De dingen die de jonge hoofdpersoon al heeft meegemaakt choqueren de lezer en geven een kraakhelder idee van hoe het was om tijdens de oorlog in Duitsland te wonen. Veel details worden er in het verhaal niet gegeven, maar dat maakt het des te makkelijker voor de lezer om de gebeurtenissen te visualiseren.
'Zo’n uitspraak
zouden we moeten rapporteren.
We moeten vol overgave
geloven
en verder strijden. (…)
Maar er is niemand meer over
om aan te rapporteren.'
Hoewel onze hoofdpersoon bijna nooit bij naam genoemd wordt, voel je je toch verbonden met haar. Het is daarnaast uitermate duidelijk hoe zij zich voelt onder de druk van de oprukkende Russen. Samen met haar moeder, buren en broertje schuilen ze in de kelder van hun gebouw. Wanneer de Russen hen zelfs in de kelder weten te vinden, besluit de hoofdpersoon om de wereld in te trekken. Alles kan beter zijn dan de verkrachtende Russen, hun constante dronken gelach en het geluid van hun geweren.
'Het is allemaal hun schuld!
Zij moeten me beschermen!
Waar zijn ze dan? (...)
Al die volwassenen die zeggen dat het goed komt?
Die beloven dat ze voor je zullen zorgen?'
Ze trekt door Duitsland, vermomd als man om zichzelf zo veilig mogelijk te wanen. We leren hoe de Duitsers het leven met de geallieerden ervaren, hoe steden compleet uitgemergeld achtergelaten worden door aanvallen en hoe sommige mensen het vertrouwen in elkaar compleet verliezen. En ondanks dat je als lezer denkt dat er nu niet veel meer kan gebeuren, lukt het Sax om je tot het eind van het verhaal die wanhoop en spanning van de hoofdpersoon te laten voelen. Het eind van het verhaal is niet helemaal bevredigend, maar door het enigszins open eind kun je als lezer zelf inbeelden hoe het leven na het einde verder gaat.
Terwijl dit boek duidelijk gericht is op de wat oudere jeugdlezers, zal het zeker ook bij volwassenen in de smaak vallen. Wat ons nog rest geeft liefhebbers van het oorlogsgenre een compleet andere kijk in het onderwerp. Aline Sax weet een impactvol verhaal neer te zetten dat je nog lang bij zal blijven na het dichtslaan van het boek. Dit boek zou daarom een mooie aanvulling zijn op de Nederlandse leeslijst.
Reageer op deze recensie