De betoverende wereld van Panter.

Lkijm345 15 mei 2024
"Panter" een graphic novel geschreven door de stripauteur en illustrator Brecht Evens. Brecht Evens heeft te maken gehad met drugs waardoor hij in psychoses terecht kwam en dit merk je ook in zijn verhaal en aan zijn tekeningen.

Op een dag kwam Kristientje thuis en zag haar dode katje liggen. Hier is ze heel verdrietig door en ze gaat naar haar kamer, voordat ze gaat slapen vind ze een panter in haar kast. De panter verteld over "Panterland" en over wat hij daar allemaal heeft meegemaakt. Kristientje is heel gefascineerd door al deze verhalen en ze wil hier alles over weten. Elke dag als ze naar haar kamer komt ziet ze Panter terug en elke avond praten ze over heel wat verhalen. Panter speelt spelletjes met haar waardoor zij hem gaat vertrouwen.

Hoewel dit een kinderboek is voor jonge kinderen zit er een donkere kant achter dit verhaal. Het moraal kan je op je eigen manier interpreteren, maar ik interpreteerde het moraal als kindermishandeling. Evens probeert dit probleem op een speelse manier te tonen aan de hand van de illustraties. Aan de ene kant vind ik het goed om dit thema aan te kaarten maar aan de andere kant is dit thema misschien een beetje te heftig voor jonge kinderen. Maar jonge kinderen hebben echter vaak het thema achter dit boek niet echt door. Het boek werd geschreven in een hij/ zij perspectief waardoor dit je echt meesleept in het verhaal. Maar aan de andere kant was ik soms niet helemaal mee met het verhaal en werd het wat ingewikkeld. Het verhaal werkt ook met een open einde, waardoor ik het einde niet helemaal begreep.

Ik vond het boek wel heel mooi getekend en zeer kleurrijk. De illustraties zijn gemaakt uit waterverf en dit kun je wel zien aan de waterige kleuren. Maar merkte al snel dat er redelijk veel tekst in stond. Boeken lezen is niet echt mijn ding maar door de vele illustraties heb ik het wel gemakkelijk kunnen doorlezen. Ik vond het aangenaam boek, het is eens iets anders dan een normaal saai, dik boek. Ik geef het boek dus 3 sterren op 5.