Met de gids langs de Stad van Handel

Looneybooks79 12 september 2024
Net als bij de eerder verschenen biografieën van een stad, Gent en Brugge, schreef een stadsgids, Fred Vanderpoorten, de biografie van Antwerpen. van Antwerpen en de geschiedenis verschenen al een aantal boeken doorheen de jaren, zoals dat van Michael Pye en huidig burgemeester Bart de Wever.

Maar Fred Vanderpoorten neemt je letterlijk bij de hand en gaat op ‘A Christmas Carol’-achtige wijze met je vliegen doorheen de tijd, te beginnen vanaf 1515.

Het voordeel van een biografie van een stad, is dat het zowel een historisch naslagwerk is als een kleine reisgids, doorheen de stad én tijd! Fred Vanderpoorten neemt je dan ook mee langs de kaaien, het Eilandje (en verklaart ook de herkomst van de naam), langs oude handelsbeurzen en pakhuizen, via de straten die doorheen de geschiedenis zijn veranderd (van look, vaak door oorlogen, maar ook van naam, ook vaak door oorlogen).

Fred vertrekt vanuit 1515 in dit boek, als de Gouden Eeuw van de stad volop in bloei is. In de voetsporen van Thomas More leidt hij ons langs de drukkerijen van onder andere Plantin. Dat er geheimlijk pamfletten voor de Lutheranen (en later ook de Calvinisten) werden gedrukt werd natuurlijk niet gedoogt door de katholieken en Keizer Karel V.

Vervolgens vliegen we over een belegerde stad, in volle Tachtigjarige Oorlog (voor wie hier meer over wil weten raad ik het boek ‘In Opstand’ van Pieter Serrien aan. (Link onderaan voor mijn recensie). Maar het hoofdstuk dat Fred hierover schrijft gaat voornamelijk over de vruchtbare periode in de kunst met onder andere schilders zoals Rubens die hier furore maakten.

Natuurlijk zal een gids je niet rondleiden zonder de historische gebouwen (of de restanten ervan) aan te tonen en de opschriften op sommige gevels die zijn overgebleven (of nadien aangebracht) aan te wijzen. Ook straatnamen hebben vaak een historische achtergrond! Ook dit komt aan bod!

Ook in de 18e en 19e eeuw zijn de handel belangrijk in Antwerpen. Maar de Gouden Eeuw is intussen al lang voorbij. Hoewel we de dag van vandaag een bloei zien door de grote haven en zijn capaciteiten. Ook daar, en de vele uitdagingen errond, worden onderworpen in dit boek. En mobiliteit dat vandaag dé grootste uitdaging is van een stad die zoveel moois te bieden heeft wordt aangepakt. Maar telkens opnieuw blijkt dat niks zomaar makkelijk gaat… (denk maar aan het Lange Wapper dossier, PFAS…)

Ik was tot kort nooit echt veel in Antwerpen geweest, ik geef toe dat ik een rare haat-liefde verhouding met de stad wat heb, maar dit boek biedt toch weer inzichten om de stad toch nog iets dieper te gaan ontdekken. Want naast de oude overgebleven architectuur zijn er intussen heel wat nieuwe mooie gebouwen (Havenhuis, MAS, Provinciehuis…) bijgekomen en tal van musea die de moeite waard zijn om te bezoeken. Op dit moment wordt het Rubenshuis grondig verbouwd dus daar kan naar uitgekeken worden om in de toekomst nog eens een bezoekje aan te brengen. (Op de blog vind je nog een aantal tips voor musea en de linken naar hun website)

Meer recensies van Looneybooks79