Voetbalgekte

Looneybooks79 23 oktober 2024

Jonas Boets is intussen aan zijn derde Van In thriller al toe, na Reünie en Macht. Buitenspel speelt zich ditmaal af in het wereldje van de voetbal, maar nog van toen van een VAR nog geen sprake was en er nog geen playoffs waren. Nee, simpelweg competitief spelen voor een beker.

Soms zou je het vergeten maar de verhalen die Jonas schrijft spelen ze allemaal af voor die die Pieter Aspe schreef dus we zien een nog jonge Van In en Versavel die enkele mysterieuze zaken oplossen. In dit geval rond 1992 (er zit een verwijzing naar iets specifiek dat dit jaartal kan aanduiden)

In Buitenspel wordt een Nederlands Club Brugge speler voor de ogen van twintigduizend fans, tijdens een match tegen Lierse, door een fan van de tegenstander neergestoken. Ze wordt al snel opgepakt en beweerd dat ze het deed omdat ze de man niet graag zag spelen en hem een strekenvent vond. Van In gelooft niks van haar verhaal. Maar als ze hoort dat de speler, Foeke Eijkelkamp, bezweken is aan zijn wonden, zwicht de vrouw al snel en geeft ze toe dat ze geld en het wapen kreeg van iemand om hem neer te steken.

Van In en Versavel verdiepen zich in het Brugse voetbalwereldje en komen zo terecht in de wereld van het gokken en matchfixing. Voor de detectives het goed en wel beseffen zitten ze verwikkeld in een wespennest, in een web van leugens, bevinden ze zich tussen een machtsstrijd tussen twee voorzitters van beide Brugse voetbalploegen, vertoeven ze in de wereld van nachtclubs en restaurants, wentelen ze zich in de duistere wereld van gokkers en zijn ze een misdaadbende op het spoor die onder leiding staat van een meedogenloze vrouw. En de spelers van Club Brugge zijn de pionnen op het schaakbord waar ze, als ze niet meewerken, schaakmat eindigen. En ondertussen moeten spelers en inspecteurs ook nog eens omgaan met de supporters en vooral het hooliganisme, dat onlosmakelijk met de sport verbonden lijkt te zijn.

Dit is alweer een heel vlotte thriller, perfect voor de donkere dagen die eraan zitten te komen. Als lezer wordt je heel snel op de hoogte gebracht van de situatie maar je volgt het pad van de beide inspecteurs en je voelt dat er achter elke hoek een nieuw geheim schuilt dat de heren moeten zien te ontrafelen.

Je merkt duidelijk een groei in Boets’ Van In verhalen en geen enkel verhaal is een herhaling. Elk nieuw boek is een origineel en heel doordacht uitgewerkte thriller. Maar toch met heel bekende elementen en personages die we allemaal al kennen en vaak ook koesteren.

Ikzelf moet echt dringend (hoe vaak heb ik dit nu al niet gezegd) de reeks van Van In verder lezen die Aspe zelf destijds schreef. Maar van de boeken die ik er al van las vind ik dat Jonas’ stijl beter past bij de personages. Hij vervalt niet te veel kn herhalingen en de valkuil om Van In constant te laten drinken en eten (iets wat Pieter wel durfde doen) houdt hij in toom, hoewel het in dit verhaal wel iets meer aan bod komt. Wat is dat toch met Van In en zijn Duvels?

Sinds ik deze reeks lees en ook weet dat Jonas niet voor één genre verlegen zit, dat bewees hij ook al met ‘Man van vele Oorlogen’, ben ik de man en zijn boeken almaar meer beginnen koesteren. In het begin, bij het eerste boek, had ik een beetje mijn bedenkingen en was ik wat gereserveerder. Maar ik geef toe dat ik me nu een grote fan durf noemen en niet wachten kan op het volgende deel in deze reeks en om te zien wat Jonas nog meer in petto heeft.

Leuk detail in dit boek trouwens zijn de kleine verwijzingen naar voetballers uit vroegere tijden (Vital, Simons, Ceulemans…) en zelfs Paul van Himst mag een klein rolletje meespelen.

Meer recensies van Looneybooks79