een pareltje

Looneybooks79 20 augustus 2024

Sally Diamond is een gekke meid, die doet alsof ze doof is als ze bij mensen is om niet te moeten praten met hen. Ze woont samen met haar vader die haar adopteerde, Thomas, in een klein dorpje Roscommon Town in Ierland. Als Thomas Diamond sterft doet Sally wat hij haar ooit heeft verteld te doen: “Zet me maar bij het afval!” Dus doet Sally wat ze met alle afval doet, ze verbrand het lichaam van haar vader. Tot grote ontsteltenis van het dorpje.

En dan ontstaat er een ganse hetze rond Sally als blijkt dat zij de dochter is van een pedofiele kidnapper, die haar moeder op elfjarige leeftijd ontvoerde en jaren vasthield. Denise en Mary (Sally’s echte naam) Norton kunnen bevrijd worden uit de klauwen van de vreselijke man maar niet zonder dat Conor Geary ontsnapt.

Sally’s wereld opent zich maar haar gebrek aan wereldwijsheid, haar naïviteit en haar introverte karakter spelen haar zeker nog parten. Maar algauw maakt ze vrienden, waaronder ook een plots opgedoken man die zich in haar leven probeert te wringen.

Wat Sally nog niet weet is dat Conor Geary aan de andere kant van de wereld nog sporen heeft nagelaten. En dan rijst de vraag: is opvoeding bepalend of zijn genen de reden dat iemand de acties van diens ouders overneemt?

Dit is een donkere maar vooral een heel fijne thriller om in te verdiepen. Liz Nugents schrijftalent is top en hoewel het niet onmiddellijk een pageturner is, is het wel eentje waar je je niet los van kan trekken ook. Soms moet een boek niet altijd ‘snel’ lezen, vaak is het opsnuiven van de sfeer en de atmosfeer belangrijker.

Hoewel het een donker verhaal is, blijft het ook luchtig genoeg (vooral door Sally Diamonds zijde van het verhaal en haar naïviteit die vaak zorgt voor grappige situaties). Liz zorgt voor een familiekroniek (weliswaar een nogal verdraaide en donkere kroniek) in dit verhaal waarbij ze je ook nog eens geregeld op het verkeerde been durft te zetten.

Ik leerde het boek kennen dankzij een Brits tv-programma dat werd gepresenteerd door Sara Cox, Between the Covers, waar door elke gast die het had gelezen en door de gastvrouw het boek volop werd geprezen voor zijn vindingrijkheid en schrijftalent van Liz. Ik heb alvast ‘In de Schaduw’, een eerder boek van deze Ierse schrijfster, klaarliggen (dankzij uitgeverij AW Bruna) om zo snel mogelijk te lezen. Ik ben alvast fan, net als Sara Cox en vele anderen!

Meer recensies van Looneybooks79