Belgiëkoorts

Looneybooks79 17 juli 2024

Na Revolutie in Rio, waar Peter Daerden in de voetsporen trad van de Belgische schrijver Conrad Detrez, komt hij nu met een boek dat de scene verlegt van Brazilië naar Colombia, waar schrijver Gabriel García Márquez vandaan komt. Het is dan ook in deze zijn voetsporen... nee, correctie... dit boek vermeld wel dat het in de voetsporen van deze schrijver stapt maar eigenlijk volgt Peter Daerden hierin het boek 'Honderd Jaar Eenzaamheid' van Márquez, dat in 1967 verscheen en dat een familiekroniek verhaalt, de familie Buendía! En dan blijkt dat dat boek sporen vertoont tot in ons eigen land. En net dat is waar Daerden naartoe wil in dit boek, waarom was er een liefde voor België van de Colombianen, vooral tussen de twee wereldoorlogen?

Peter Daerden reisde zelf naar Colombia, onder ander Bogotá, en kwam te weten dat onze eigenste koning Leopold III na zijn onttrooning in 1950 het land kwam ontdekken. Hij vertrok op avontuurlijke reizen doorheen de jungle van het land. Ook kwam Daerden op het spoor van Augustin Goovaerts, een Brusselse architect die in Medellín zijn sporen naliet.

Dat ook Christopher Isherwood en William Burroughs in het land vertoefden kwam Daerden ook op het spoor. Zouden zij zich laten inspireren hebben voor hun literaire werk daar of eerder door de jongens die er rondliepen?

En waarom kwamen de Colombianen zo graag naar Brussel, net na de Eerste Wereldoorlog? Wel, er was een zekere vorm van verering nadat ons kleine landje (Brave Little Belgium) zich bleef verzetten tegen grootmacht Duitsland (en waaraan zij zich spiegelden in hun eigen land want ook in Colombia waren er de nodige revoluties en guerrillas). Zelfs een bananenbaron kwam in Brussel wonen, stel je voor!

Net zoals bij 'Revolutie in Rio' schrijft Daerden gedetailleerd (hoewel dit boekje minder lijvig is en meer in aparte verhalen is opgesteld) en krijgt hij zijn lezer wel mee in de broeierige sfeer van het Zuidamerikaanse land. Persoonlijk had ik misschien liever een biografie gelezen over Márquez (zal zeker bestaan) en moet ik dringend (!!!) zijn boeken lezen waaronder 'Honderd jaar Eenzaamheid' (hoewel ik niet de grootste liefhebber ben van magisch realisme, wil ik het toch lezen) en natuurlijk zijn 'Liefde in tijden van Cholera'. Dus als iemand een exemplaartje te veel heeft van beide boeken, ik neem ze graag eens van je over! ;)

Ik moet intussen al niet meer zeggen waarschijnlijk dat ik de boeken van Uitgeverij Tzara fantastisch vind, puur door de vormgeving alleen al (die staan zo mooi naast elkaar in een boekenkast) maar ook door de prachtige covers die Herman Houbrechts telkens ontwerpt voor de boeken! Wie niet in verleiding komt daardoor om dergelijke boeken ter hand te nemen in de boekhandel, die heeft volgens mij geen al te goeie smaak!

Bij Tzara verschijnen elke maand sinds 2023 een boek. Ik heb er nog een viertal in mijn bezit die ik zal lezen deze zomer, dus als je meer wilt weten over de uitgaven van deze uitgeverij, blijf me zeker volgen!

Meer recensies van Looneybooks79