Simone, de feministe

Looneybooks79 17 juli 2024

Simone de Beauvoir was een Franse schrijfster en filosofe die een jarenlange relatie, tot aan zijn dood, had met Jean-Paul Sartre. Simone en Jean-Paul waren (zeker voor hun tijd) heel progressief en links en vooral zij werd een harde feministe. Dat ze niet de makkelijkste was merkte de Duitse Alice Schwarzer, toen ze haar de eerste keer ontmoette in 1970, toen ze een interview met Jean-Paul Sartre afnam en Simone de ruimte binnenkwam en haar nauwelijks een blik gunde. Maar wie had verwacht dat beide vrouwen kort daarop beste vriendinnen zouden worden en vaak zouden afspreken om openhartige gesprekken te hebben die zouden worden gepubliceerd in verschillende tijdschriften en kranten.

Nu werden deze vijf gesprekken gebundeld in dit boek, door uitgeverij Tzara en uitgegeven in deze mooie luxe hardcover editie met een voorwoord van zowel Alice Schwarzer en het orginele voorwoord van Simone de Beauvoir toegevoegd.

In deze gesprekken wordt openlijk gesproken over haar feminisme en haar ideeën over het feminisme en het patriarchaat, maar ook (het enige interview dat Alice kon doen met Sartre erbij) over de liefde tussen beide filosofen die er een heel open relatie op nahielden maar telkens terug bij elkaar terechtkwamen en genoten van de openheid in hun relatie. Ook over het moederschap had de Beauvoir een heel uitgesproken mening en dat komt zeker ook in deze interviews aan bod (en deze werden destijds niet altijd geapprecieerd door iedereen, vooral niet door moeders). En het laatste interview gaat over het ouder worden en het vooruitzicht naar de dood, de laatste stap in een mensenleven!

Simone de Beauvoir was haar tijd ver vooruit, dat blijkt zeker uit dit boek dat interviews samenbrengt die werden afgenomen tussen 1972 en 1982! De betekenis van het biologische geslacht (eat this, J.K. Rowling!), moederschap, politieke positionering, feminisme... allemaal komt het aan bod en brengt een beeld van een voorvechtster die graag op de voorste linie stond!

Leestip (die ik zelf ook eens ga zoeken): Het tweede geslacht, het boek dat de Beauvoir schreef in 1949!

Dankzij Standaard Uitgeverij en Uitgeverij Tzara kreeg ik de kans om in het hoofd te kijken van één van de grootste filosofes uit onze moderne tijd!

Alice Schwarzer zelf is momenteel nog steeds journaliste en feministe. Hoewel ze blijkbaar (naar horen zeggen) een conservatiever standpunt is gaan innemen.

Meer recensies van Looneybooks79