DRIE

Looneybooks79 08 augustus 2024

‘You can’t cheat death’ zou een goeie ondertitel voor dit boek kunnen zijn ware het niet dat het reeds gebruikt is bij de filmreeks ‘Final Destination’. En zo kom ik ineens bij het gevoel dat ik bij dit boek heb: een fantastische hommage bijna aan enkele horrorfilms van eind jaren ‘90 en de jaren 2000, zoals Urban Legend, Final Destination dus, maar ook The Number 23 en It Follows en recenter nog Smile. Allemaal films waar een ongekende kracht een slachtoffer achtervolgt en dat heb dan tot paranoia leidt. Dus wie in dit boek stapt weet waar ze zich aan kunnen verwachten… en toch is het geen horror, maar een thriller. Hoewel eentje van formaat want ik heb, ondanks de vele gemengde recensies hierover, enorm genoten van het verhaal!

In ‘De Regel van Drie’ ontmoeten we drie vrouwen, elk ongeveer een decennium van elkaar verwijderd maar wel met een link: ze staan op het punt te sterven door een vloek. Is het het noodlot? Of is het allemaal bijgeloof? Wat deze vrouwen ook linkt is dat hun ouders en broer of zus op een bizarre onverwachte manier om het leven zijn gekomen.

Amy is getroebleerd, haar oudste zus is in een ongeval gestorven en daardoor ondernam ze al enkele mislukte zelfmoordpogingen, sindsdien leeft ze thuis bij haar ouders die overbezorgd over haar heen buigen. Maar dan komt de avond, drie jaar na de dood van Maya dat ze naar een feestje gaat, alleen om bij thuiskomst haar ouders te vinden die zichzelf ophingen in de garage. Waarom? En dan hoort Amy over de regel van drie, waardoor ze beseft dat ze zelf gevaar loopt. Ze geraakt geobsedeerd door het getal drie. Maar is het allemaal wel waar?

Ila hoort van een vriend dat onheil altijd in drie komt. Haar ouders stierven door een koolmonoxidevergiftiging en haar broertje sprong van een brug. Ila geraakt ervan overtuigd dat zij zelfmoord zal plegen, hoewel ze dat helemaal niet plant! Ze doet onderzoek naar Amy’s verhaal en ontdekt dat er een patroon achter zit!

Tegen dat we Eve leren kennen heeft de legende al een aantal keren slachtoffers gemaakt. Zij komt in bezit van twee dagboeken waarin de voorgaande meisjes hun wederervaringen hebben neergepend. Elk hebben De Regel van Drie ontdekt, proberen doorgronden en zijn daarin gefaald. Maar Eve is voorbereid! Ook zij verloor mensen en weet dat ze aan de beurt is, ze is al twee jaar bezig de zaak te doorgronden en daar gaat ze ver in. Maar kan haar noodlot ontweken worden? Of is er toch niks supernatural aan de hand?

Het niet weten, het constant gissen en het pad volgen van deze drie jongedames is een plezier om te lezen. Dit is een thriller met serieuze horrorvibes! (Zou een heel goeie film kunnen zijn ook trouwens!)

Ik verwijs heel vaak naar films, dat is door de heel filmische stijl waarin Sam Ripley het boek ook schreef. Je zit echt letterlijk in het hoofd van de personages en je beleeft hun emoties en hun gevoelens mee. Als een personages angstig is omdat ze een aanwezigheid voelt, ben je zelf ook aan het omkijken of er niemand achter je staat. Dit is een stijl die ik wel heel graag lees.

Sam Ripley blijkt een pseudoniem te zijn voor een Britse bestseller schrijver (naar mijn onderzoek blijkbaar iemand die vooral bekend is om non-fictie boeken en biografieën. Als dat waar is dan heeft hij nu zeker een genre gevonden waar hij dringend verder in moet gaan!)

Horror wordt al vaak vergeleken met Stephen King en ik zeg niet dat dit boek in de zelfde orde valt te plaatsen maar om eerlijk te zijn heeft Ripley hiermee zeker een boek dat gerust naast het werk van ‘The King of Horror’ mag staan!

“Als je dit leest, ben jij de volgende!” Ik zal maar op mijn tellen passen nu dat ik dit boek las.

Meer recensies van Looneybooks79