Herbeleef je jeugd

Looneybooks79 16 oktober 2024

Dit is het derde verhaal over de doodgewone jongen met heel veel fantasie, Nebo, die zijn school en dorp al tweemaal heeft gered uit de klauwen van ‘De Bende van het Grijze Kruis’!

Nebo en zijn vriend Axi zijn onafscheidelijk en beleven dan ook de beste avonturen samen, vaak ook wel gevaarlijke avonturen zoals die nacht dat ze rond het 'Roze Huis' moeten lopen. Maar hun vriendschap zou wel eens in gevaar kunnen zijn want Nebo trekt tegenwoordig ook wat meer op met Maaike, het meisje dat in het vorige boek hun hielp door haar computerkennis te gebruiken om de bende te helpen verslaan. Samen met haar gaat Nebo kijken naar herten en eekhoorns in het bos. Al snel duikt er jaloezie op. Maar Nebo merkt ook dat er iets anders aan de hand is met Axi.

Op dat moment wordt er in het dorp opgeroepen om huizen grijs te verven, krijgen auto's voorrang op voetgangers en wordt er een referendum aangekondigd waarbij men het dorp helemaal wil herinrichten. En niemand anders dan Nebo vindt dit precies gek. Als dan ook nog eens een heleboel mensen lijken te verdwijnen vermoedt Nebo dat de bende wel eens terug bezig kan zijn, vooral ook nadat hij hoorde dat de hoofdman van de bende, Foster, ontsnapte uit de gevangenis en ook zijn vriendin Maaike plots verdwijnt.

Zal hij Axi kunnen overtuigen om te helpen op zoek te gaan naar Maaike of zal zijn jaloezie daar een stokje voor steken? Zal Nebo erin slagen om de ware toedracht rond het ganse referendum te ontdekken? Of wordt het dorp één grote grijze, kleurloze zone?

De tekeningen op de cover en in het boek zijn opnieuw van de getalenteerde Steven De Waele. En opnieuw brengt Michael een heel leuk verhaal waarin de speelsheid van een beginnende tiener mooi verwoord wordt, maar ook wordt eerste verliefdheid en diepe vriendschappen verder uitgebouwd. En het open einde van dit boek garandeert alvast voor een héél spannend vierde boek, als ik mag afgaan op wat ik heb gelezen!

Dit keer verscheen het boek niet bij Beefcake Publishing, zoals de voorgaande boeken in de reeks, maar nam Phoenix Books het over. Dit heeft echter geen verschil in formaat of vormgeving van het boek want hetzelfde team lijkt er achter te zitten.

Ook nu doet dit derde boek terug dromen naar de leuke avonturen die een tienjarige beleeft, ook al is het vaak in de fantasie van die tiener. Het doet altijd terugdenken aan de eigen jeugd waarbij je rondliep langs de straten, overal gevaren zoekend (die er niet zijn natuurlijk) zoals monsters, draken, krokodillen... Maar bij Nebo en zijn vrienden bestaat er wel een echt gevaar en dat is niet in de vorm van één of ander onverslaanbaar beest. Maar om deze vijand te verslaan moeten ze toch ook samenwerken én hun rijke fantasie gebruiken (en een beetje computerkennis kan ook nooit kwaad!)

En ook al kan je de verhalen los van elkaar lezen, ik raad toch aan de volgorde aan te houden waarin ze zijn verschenen. Zo is het leuker om deze reeks te lezen gewoon! Geloof me maar!

Meer recensies van Looneybooks79