OTF versus een doodgewone jongen

Looneybooks79 13 september 2024
Nebo is een doodgewone jongen met doodgewone ouders die naar een doodgewone school gaat. Nebo heeft echter veel fantasie en is een dromer waardoor hij soms wat trager is en vaak zijn schoolwerk, tot ergernis van de lerares, juffrouw Fortuna, wat te wensen overlaat. Als Nebo op een dag op weg naar school ‘de heks’ ontmoet, kijk niet in haar ogen of je gaat dood, stopt ze hem een briefje toe: “Nebo, pas op voor de Bende van het Grijze Kruis! Je kan altijd op mij rekenen. Succes, de heks.”

Dan merkt Nebo, samen met zijn beste vriend Axi, op dat de school geleidelijk aan verandert. Brooddozen moeten grijs zijn, juf Fortuna wordt nog strenger dan ze al is, ook de muren worden grijs geverfd. Als Nebo daar een stokje wil voor steken, worden zijn medeleerlingen beschuldigd. En dan verdwijnen plots heel wat mensen. En blijkt ook dat meerdere mensen mee in het complot zitten.

Kan Nebo de bende stoppen, helemaal alleen? En kan je mensen beoordelen op hoe ze eruitzien, zich kleden of hoe ze zich gedragen?

Dit is een heel leuk verhaal waarbij mijn eigen kindertijd alvast enorm terug kwam. Ik was als kind ook diegene die van alles om me heen zag vliegen en kruipen en vertelde ook allerlei verhaaltjes over avonturen die ik beleefde. Dus ik herkende me enorm in Nebo en zijn leefwereld. Dit boek is het eerste deel van een reeks en de auteur vroeg me om dit te lezen om de reeks opnieuw wat in de aandacht te brengen want deel 3 (een buitengewoon meisje) verschijnt binnenkort (15 oktober 2024) in deze jeugdreeks, Hieronder kan je de covers zien van de andere delen in de reeks.

Ik las ook reeds X-Scape van deze auteur en ik kan enkel maar zeggen dat zelfs als volwassene deze leuke boeken zijn die spannend en grappig zijn! Ik wil eigenlijk de verdere avonturen van Nebo nu ook wel ontdekken!

De doelgroep van deze boeken zijn kinderen vanaf tien jaar, dus als je ergens een spruit lopen hebt die je graag wilt doen lezen zijn dit de ideale boeken! Je kind zal makkelijk kunnen verdwalen (en nadien zelfs naspelen) in deze avonturenreeks!

Natuurlijk wil ik ook even Steven De Waele feliciteren voor zijn geweldige covers en illustraties in dit (en de volgende) boeken in deze reeks!

Michael Sels geeft ook vaak lezingen op scholen. Meer daarover kan je via zijn website en die van de uitgeverij vinden:

Meer recensies van Looneybooks79