Prachtige graphic novel met een boodschap

Looneybooks79 10 oktober 2024

Ben en Mina zijn al jaren gelukkig samen. Hij werkt als illustrator en zij heeft een winkeltje met leuke, soms eigengemaakte, geschenken. Rondom het koppel merken ze op dat vrienden en familie allemaal een nestje bouwen met kinderen. Dus beslissen ze zelf ook te proberen maar dit blijkt niet zo eenvoudig al eerst gedacht.
Als dan blijkt dat twee van de drie van Bens broers allebei onvruchtbaar blijken gaan Ben en Mina bij een specialist en valt ook voor hen het verdict dat kinderen krijgen niet evident zal worden. Niet evident maar niet onmogelijk. Alleen zal het de nodige offers en mentale sterkte nodig hebben om doorheen het proces te geraken, om dan nog niet zeker te weten of het ook resultaat zal opleveren.
Via zijn tekeningen kan Ben ontsnappen aan de mentale kracht die het niet kunnen krijgen van een kind met zich meebrengt. Hij begint dan ook aan een verhaal waarin hij zijn eigen ervaringen verwerkt, het verhaal over een wereld van klei en waar kinderen worden geboren dankzij goeie klei. Maar soms moet je deze klei heel diep uit de rivier gaan halen! En daar moet je soms echt diep, héél diep voor gaan!
Dit is een heel intense maar ook tegelijkertijd enorm liefdevolle en met momenten ook heel humoristische graphic novel die blijkbaar elementen uit het leven van Benjamin Leroy verwerkt, in combinatie met verhalen van andere mensen die dit hebben meegemaakt!
Als er een kinderwens is en die kan niet (of niet op natuurlijke wijze) worden ingevuld heeft dit een impact op een koppel, op elk individu in dit koppel en vooral bestaat er een enorm taboe rond onvruchtbaarheid en kinderloos zijn of blijven (al dan niet uit eigen keuze)
Wat Benjamin Leroy met dit verhaal heeft proberen aantonen is dat de liefde en vriendschap en vooral het verlangen vaak alles kan overwinnen. Met zijn prachtige tekeningen, de twee kleuren om de wereld van klei te onderscheiden van de realiteit en met zoveel liefde in het verhaal zien we de strijdvaardige, impactvolle en taboedoorbrekende sterkte van dit koppel in een héél open en eerlijk vertelde geïllustreerde wereld. Je zal nooit meer op dezelfde manier naar een klompje klei kijken, dat garandeer ik je!

Meer recensies van Looneybooks79