My Kingdom for a… Murder

Looneybooks79 17 juli 2024
In 2023 verscheen een nieuwe vertaling van 'De Heksen van Milford', een boek van Josephine Tey (echte naam Elizabeth MacKintosh). Hoewel 'De Heksen van Milford' reeds haar derde boek in de reeks rond inspecteur Alan Grant (niet Dr. Alan Grant uit de Jurassic Park films en het boek van Michael Crichton!) is, was het dat boek dat haar op de kaart van de detectiveboeken zette. En toen moest haar populairste boek nog komen: 'Een Koninkrijk voor een Moord'. Dat de titel een speling is uit het stuk 'Richard III' van William Shakespeare (My Kingdom for a Horse!) toont al aan wat en wie, naast Alan Grant, de hoofdrol zal spelen in dit verhalen: correct, Richard the Third.

Als de inspecteur na een achtervolging van een verdachte gewond geraakt en in het ziekenhuis terecht komt, waar hij zich stierlijk verveelt, geraakt hij in de ban van een portret van de voornoemde koning van Groot-Brittanië, Richard III. Deze zou namelijk destijds zijn twee neefjes vermoord hebben. Hij werd geporteteerd als een man met een bult en een luie arm en als Grant de mensen rondom zich vraagt om het portret te bekijken zijn de meningen verdeeld, enerzijds door vooringenomenheid, anderzijds door het ongeloof dat de man op het portret een moordenaar zou kunnen zijn.

De zaak intrigeert Grant danig dat hij daarmee zijn tijd begint te vullen door naslagwerken te lezen en de verpleging en dokters lastig begint te vallen met vragen omtrent hun kennis van de geschiedenis. Als hij een Amerikaanse werknemer van het British Museum zover kan krijgen hem te helpen, wordt de zaak verder uitgespit en blijkt er meer en meer niks waar te zijn van de geschiedenis die in de geschiedenisboeken vermeld staat. Was het wel Richard III die verantwoordelijk was voor de dood van de twee zonen van zijn zus? Of schuilt er meer achter? Want zoals Brent Carradine (de werknemer van de British Museum) opmerkt, worden doorheen de geschiedenis vaak verhalen mythisch doordat ze doorverteld worden met de nodige leugens (iets wat hij Tonypandy noemt, naar de Tonypandy Riot waar zogezegd meerdere slachtoffers vielen bij een schietpartij)

Dit is een hééééél (ja echt nadruk op die héél) Brits boek dat voor iemand die geen kennis heeft van de Britse geschiedenis niet altijd even makkelijk te volgen zal zijn of zelfs minder interessant zal blijken. Hoewel het boek intrigerend genoeg is om te boeien, is het zeker niet zo boeiend als de voorganger die vorig jaar verscheen. Tenzij je je hebt ingelezen in de geschiedenis van 'The War of the Roses' en over het Britse koningshuis (Tudors, Yorks, Stuarts...) kan dit boek voor een aantal mensen nogal vergaand lijken. En nochtans...

Nochtans is deze zaak heel vaak onderwerp van discussie bij de Britten. Zelfs Churchill heeft destijds laten vallen dat hij gelooft dat Richard III zijn neefjes liet vermoorden. Josephine Tey kiest echter in dit boek de kant van de man die nu als 'de heer' van het kaartenspel fungeert. Wat er allemaal van waar is? Ik moet me nog verdiepen in de Britse geschiedenis dus ik kan geen oordeel velgen. Maar wat in dit boek vertelt wordt zou wel eens heel plausibel kunnen zijn!

Dit is een mysterie met geschiedkundige achtergrond. En dit boek heeft de naam Josephine Tey ook op de kaart gezet. Zij heeft er jammer genoeg zelf niks meer mogen van genieten want kort na publicatie van dit boek stierf ze.

Ik raad aan om dit boek te lezen en intussen toch ook wat opzoekingswerk te doen online of in naslagwerken, of eventueel de boeken van Hillary Mantell (Wolf Hall reeks) te lezen om enige personages beter te leren kennen... (hoewel Wolf Hall zich enkele decennia later afspeelt! Maar er wordt ook in dit boek melding gemaakt van Thomas More, die in Wolf Hall een grote rol speelt.)

Persoonlijk vond ik het geen slecht boek maar als ik vergelijk met 'De Heksen van Milford', waarin Grant een kleinere rol speelde trouwens, dan vond in die toch stukken beter qua verhaallijn.

Enkele dingen vallen wel op: in ziekenhuizen mocht in de jaren vijftig nog vlijtig gerookt worden (door bezoeker en patiënten, ook op de kamer) en Tey had iets met fysionomie (de studie van iemands gelaat om zijn of haar persoonlijkheid te leren kennen)

En toch ben ik benieuwd of we ook de andere boeken die Tey schreef in een nieuwe versie zullen zien verschijnen bij Uitgeverij Manteau? Ik ben alvast bereid om deze ook te lezen!

Meer recensies van Looneybooks79