Verwonder, verbaas, fulmineer, vecht, heb lief

Looneybooks79 02 augustus 2024

Myriem El-Kaddouri debuteert met deze gedichtenbundel, ‘Hier ligt de waarheid in overdaad’

Myriem laat in haar gedichten plaats om te verwonderen, te fulmineren maar ook om te ademen en te reflecteren.

Er is plaats voor liefde: herkomst, partner, ouders!

Maar ook een overheersende angst voor wat geweest is, momenteel aan de gang is wat nog komen moet.

En vooral vrouw zijn en de uitdagingen komen hier hard aan bod en de manier waarop zij moeten terugvechten!

In heel klare taal, gevuld met tegenstrijdigheden, zinken we weg in een bad vol woorden, soms te herlezen, soms te herevalueren, soms diep tot je laten doordringen, soms gewoon aanvaarden.

Over afkomst, identiteit, zoeken naar je plek tussen twee werelden, maar zonder rancune, eerder met medeleven en op zoek naar een manier om duidelijk te maken wie we zijn, met doorzettingsvermogen, dankzij onze tegenstrijdigheden, opgeven of blijven gaan!

Mijn persoonlijke favorieten: Wacht, Cognitieve Dissonantie, Wat ik achterlaat (waar ik me sterk in herken) en apartheid (toekomst van het heden)

Toen Yarrid van Uitgeverij Pelckmans me vroeg of ik open stond om een gedichtenbundel te lezen en te recenseren stond ik er eerst een beetje meewarig en twijfelachtig tegenover, aangezien ik niet veel ervaring heb met het lezen van poëzie, op een paar uitzonderingen na. Ik dacht/denk altijd dat ik de symboliek achter het gedicht niet kan vinden, of dat ik alles verkeerd zou interpreteren en zo de dichter(es) zou schofferen, wat zeker mijn bedoeling niet is. Maar net zoals een schilderij, is alles qua kunst voor interpretatie en persoonlijk inzicht vatbaar. Dus, ik ga ook niet snel noch graag een literaire uitdaging uit de weg, besloot ik te springen en mee te zwemmen in de golven van Myriem… en ik heb daar nog geen moment spijt van! Integendeel, ik zou zelfs nog meer van dit soort woordenkunst willen ervaren! (Dus ja, ik ga nog gedichten lezen vanaf nu)

Eén ding staat vast: dit boekje is er eentje dat een prominente plek in mijn boekenkast zal krijgen want ik wil het af en toe terug openen en een gedicht (her)lezen!

Meer recensies van Looneybooks79