Carter op zijn best

Looneybooks79 02 augustus 2024
(Ik las dit boek in het Engels)

‘Ik ben de Dood’ is het zevende boek in de Robert Hunter en Carlos Garcia thrillerreeks, die in het Nederlands vertaald en uitgegeven worden bij HarperCollins Holland en Vlaanderen. Door het succes van de reeks heeft de uitgeverij dan ook beslist om de achterstand die ze hebben in de reeks in te halen door elk half jaar nu een vertaald deel uit te brengen. Begin dit jaar was ‘Eén voor Eén’ aan de beurt, in juli verscheen ‘De Beste Vriend’ en in januari 2025 mag je de vertaling van ‘I am Death’ verwachten, ‘Ik ben de Dood’. En voor zij die de boeken van Carter nog niet lazen raad ik aan snel te beginnen want deze reeks is bij veel thrillerfans, en niet-thrillerfans zelfs ook, hun favoriete reeks geworden. Ikzelf ben grote fan (zoals vele van jullie natuurlijk al weten aangezien ik al als ‘Carter-ambassadeur bestempeld werd. Vind ik een eretitel, hoor!)

Ik kan niet wachten tot de Nederlandse vertalingen dus lees ik ze reeds in het Engels. Maar wie weet doe ik net als bij de twee voorgaande, samen met de uitgeverij, opnieuw een giveaway volgend jaar.

Het verhaal:

Robert Hunter is net terug van het oplossen van de zaak van een meedogenloze manipulatieve moordenaar. Carlos Garcia, die twijfelde of hij terug zou komen naar de speciale eenheid waar ze voor werken nadat zijn vrouw bedreigd werd door een andere meedogenloze psychopaat, heeft besloten toch te blijven. En dan komt het nieuws dat er een nieuwe gek opgestaan is en die net aan de Los Angeles Internationale Luchthaven een lijk achterliet, uitgespreid in een vijfpuntige ster. Ze was zeven dagen ervoor ontvoerd en werd gedurende die week duidelijk gemarteld.

Als snel volgt een nieuw lijk en Robert en Garcia staan voor een raadsel! Want de moordenaar volgt niet dezelfde methode om zijn slachtoffers te vermoorden. Het enige waardoor ze weten dat het dezelfde psychopaat is, is door de brieven die hij stuurt, getekend met ‘Ik ben de Dood’ (I am Death)

Ondertussen wordt een elfjarige jongen ontvoerd en meegenomen door een man die hem vernederd, misbruikt en moet hij getuige zijn van de moorden die deze man pleegt. Zal deze jongen, die de naam ‘Squirm’ (geen idee hoe ze dat in het Nederlands zullen vertalen. ‘Kronkel’? ‘Spartel’?) kreeg, kunnen ontsnappen of op tijd bevrijd worden?

Met deze thriller toont Chris Carter nogmaals aan wat een goede schrijver hij wel is met een donker kantje! Net als je dacht dat hij geen grotere psychotische moordenaar uit kan vinden, komt hij met dit boek! ‘De beste Vriend’ was ietwat anders dan de rest in de reeks, doordat hij die gebeurtenissen in het boek baseerde op waargebeurde feiten (waar hij zelf getuige was van geweest). Maar nu is hij terug met dit boek, Classic Carter!

In het boek wordt ditmaal de vraag gesteld: Word je als moordenaar geboren of word je er een door de manier waarop het leven je behandelt?

Voor de bestaande én toekomstige Carterfans, dit is een gruwelijk lekkere thriller die je op het puntje van je stoel zal laten zitten!

Meer recensies van Looneybooks79