“Zwijg stil”

Looneybooks79 17 juli 2024

In 'Ik ga naar de Schapen' leren we een koppel kennen: Andrej en Simone. Beide leven in het ouderlijke huis van Simone, met een schapenstal, waar Andrej besloten heeft om deze te verbouwen en schapen in te houden. Want schapen zijn stilte en stilte is heel sterk aanwezig in dit boek. Het boek is doordrongen van stiltes.

Simone is dan weer degene die haar leven elke dag op dezelfde manier leeft. Ze zorgt voor het eten van Andrej, ze zorgt voor haar oude dementerende moeder die verblijft in Residentie Puthof, een bejaardentehuis voor 'dwalers' ofwel dementerenden. Als Simone bij haar moeder is, die haar niet meer herkent noch reageert, heerst ook al stilte.

De enige die de stilte kan doorbreken is hun beste vriend Rocco, die vaak langskomt met raadsels. En dit laatste raadsel lijkt onoplosbaar dus daar kunnen ze hun hoofd samen over breken! En dan is er Tove, de dochter van Andrej en Simone maar die komt maar om de zoveel tijd langs op een zondag, om eventueel ook even de stilte te kunnen doorbreken.

Veel open ruimte tussen de tekst herbergt ook een stilte (ik zei al dat het boek erdoor doordrongen was!). We worden in Simones, Andrejs en Roccos leven in een klein dorp op het platteland in hun oude huis leefwereld die bol staat van sleur en elke dag hetzelfde en af en toe een praline'tje maar zonder dat iemand daar eigenlijk last van heeft. Het verveelt niemand, integendeel. Want wie houdt niet van de stilte en de rust.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe je soms niet al te ingewikkelde boeken moet schrijven (en lezen) om toch te kunnen genieten van een verhaal over gewone mensen in dagdagelijkse situaties. Sinds ik zelf op het platteland ben gaan wonen, herken ik dat verlangen (vooral van Andrej) om te kunnen vluchten in de rust (hij zijn schapen, ik met boeken en zonder pralines) en te kunnen zoeken naar een manier om niet mee te gaan in een 'rat race'! Dit boek was heel herkenbaar en kwam heel dichtbij mijn realiteit. Misschien moet ik toch een schapenstal overwegen?

Meer recensies van Looneybooks79