It’s all just a little bit of history repeating

Looneybooks79 30 augustus 2024

Een leerkracht geschiedenis, Ides Janssens, werkt in een school in Antwerpen. Hij geeft les in een vak dat hij maar al te goed kent want Ides heeft al vele levens geleid, waardoor hij ook beseft dat de geschiedenisboeken soms delen weglaten en andere verbasteren. Ides wil dan ook de échte geschiedenis aan zijn leerlingen aanleren!

Ides overtuigt zijn werknemer om hem op studiereis naar Parijs te laten gaan. Maar hij heeft een andere reden om daar die twaalfde juni te staan. Ides heeft een afspraak met zijn verledens, met Helena/Helene/Helga/Hélène, zijn eeuwige liefde.

Onderweg echter komt hij per toeval in het bezit van een koffertje waarin belastend materiaal zit, iets wat de loop van de geschiedenis kan veranderen. Samen met zijn hervonden geliefde reizen ze naar Oostenrijk en Servië.

Maar zal de geschiedenis zich herhalen of kan Ides deze keer vermijden dat hij, zoals in al zijn vorige levens, de reden is of de aanleiding tot revolutie of oorlog? Kan hij in dit leven de moord op Franz Ferdinand verijdelen?

Jonas Boets is bekend door zijn jeugdliteratuur en sinds 2023 nam hij de fakkel over van Pieter Aspe om de verhalen rond Van In te schrijven. Het is ook via die laatste dat ik hem als auteur leerde kennen. Zijn aanpak voor de reeks die hij kon overnemen van wijlen Pieter Aspe doet ie heel goed en zorgt voor een verfrissende nieuwe blik op het personage en zijn collega’s.

Dit boek was Jonas al een hele tijd geleden begonnen maar bleef lang onafgewerkt liggen, vertelde hij me ooit. Maar hij nam dan toch het heft compleet in handen en werkte het verhaal af. Duidelijk is dat hij heel wat opzoekingswerk heeft moeten verrichten en zich heeft ingelezen in historische veldslagen en gebeurtenissen (de Trojaanse Oorlog, de Franse Revolutie, Vikingveroveringen en dergelijke meer)

Aan de hand van ‘past life’ flashbacks schrijft Jonas een verhaal dat niet alleen slecht zou staan in de lessen geschiedenis (met hier en daar een gefantaseerd element aan toegevoegd natuurlijk) maar eveneens perfect zou kunnen werken als film of tv-serie!

Het boek bevat spanning, humor en is literair een grote stijlbreuk met de verhalen die hij eerder schreef (ik verwijs hier vooral naar de Van In boeken) en hoewel het boek vooral in het begin even wennen is, was ik wel ondergedompeld in het verhaal van Ides en Hélène. Of moet ik zeggen: verhalen?

Vanuit het principe ‘history repeats itself’ heeft Jonas hier een avontuurlijk, origineel verhaal geschreven.

Meer recensies van Looneybooks79