back to 2020

Looneybooks79 17 juli 2024
3,5/5

Sanneke van Hassel neemt ons in 'Milde Klachten' terug mee naar de periode tussen 2020 en 2022, namelijk in volle covid-periode. En als iedereen zijn/haar/hen geheugen nog goed werkt weten we allemaal nog hoe ergerlijk deze periode was. Hoewel iedereen dit anders zal ervaren weet Sanneke in 'Milde Klachten' heel goed in te spelen op bepaalde ergernissen en vooral op mensen en hun gedragingen in situaties die ze niet kennen en niet weten hoe ermee om te gaan.

Want de angst om zelf besmet te worden en anderen te besmetten dicht bij jou speelt heel hard in één van deze tien verhalen. Ook hoe eenzaamheid iemand tot het uiterste kan drijven. De lockdown op 1 april toch zo plezant mogelijk maken in een gezin dat je gek maakt, loopt daarom ook niet altijd zo perfect. Een huisarts die zich op tv onsterfelijk maakte door maatregelen te treffen wordt nadien bedreigd online en niemand wil of kan haar helpen, zolang die persoon niks uitvoert. Een vrouw blijft op kantoor slapen want thuis houdt ze het gewoonweg niet meer uit...

Dit zijn de situaties die van Hassel perfect in deze tien korte verhalen kan verwerken. Van het moment dat het virus uitbreekt in Nederland tot wanneer de culturele sector terug in gang wordt gezet.

Wat ook heel mooi in dit boek wordt geïllustreerd is hoe groot deze wereld wel is in omvang, des te kleiner is ie als er een pandemie uitbreekt. Je wordt enerzijds opgesloten in je eigen kleine omgeving (wat voor de één al groter is dan voor de ander). Je wordt beperkt in je mogen en kunnen want wie herinnert zich niet de strenge regels (enkel winkels met levensmiddelen en apothekers mochten openblijven - en tuincentra als ik me niet vergis? - en hamsteren was een nieuwe sport... Maar de mondkapjes zijn ook nog steeds niet vergeten en zelfs nog niet helemaal weg (wie de Tour de France volgt zal weten wat ik bedoel)

Maar in het boek zelf is de wereld ook klein want je komt in de verschillende verhalen mensen tegen die je elders in het boek ook al tegenkwam, al was het maar als bijrol of hoofdrol.

Het was geen blij weerzien naar een periode die ik persoonlijk liever niet had meegemaakt (heel traumatisch) maar erover lezen en weten dat de wereld zijn draai heeft teruggevonden is dan wel weer aangenaam. Maar of de wereld er beter is door geworden? Dat laat ik aan jezelf over om te oordelen!

Meer recensies van Looneybooks79