Mythes duidelijk verteld

Looneybooks79 17 juli 2024

We kennen allemaal acteur, komiek en presentator Stephen Fry (en hij is zoveel meer dan die titels die ik net op hem prikte). Natuurlijk is deze welbespraakte heer, de moderne Oscar Wilde (die hij trouwens ooit vertolkte in een verfilming), ook een woordkunstenaar op het blad papier. Boeken over zijn collectie dassen, Het Nijlpaard en het herschrijven van mythologieën zijn hem niet vreemd. Naast dit boek, Mythos, schreef hij ook het boek Troje en Helden en binnenkort verschijnt Odyssee in het Nederlands. Dus de fans van dit soort boeken en van mythologieën zullen hun hart terug kunnen ophalen.

En natuurlijk las ik ook net Mythos uit. Voor ik me verder verdiep in deze recensie, moet ik heel eerlijk zijn... ik heb geen Grieks noch Latijns gevolgd, ken nauwelijks iets van de personages uit de Griekse mythologie behalve dan de verhalen die verfilmd (en geromantiseerd) werden of de oorsprong van verhalen zoals Achilles, Narcissus en het dagelijkse gebruik van deze woorden (de kwetsbare hiel, de bloem...) en natuurlijk ken ik de oppergod Zeus, al was het maar door zijn vertolking door de Australische auteur Russell Crowe in de laatste Thor verfilming. (en in Clash of the Titans of gewoon doordat ie af en toe wel in boeken opduikt). En heb ik iets met mythologieën? Niet zo onmiddellijk. Hoewel ik ooit wel het plan had de boeken van Homerus en Virgillius te lezen maar ik vrees dat ik verloren zou geraken in de vele namen en fantasierijke vertellingen.

Gelukkig is er dan iemand zoals Stephen Fry die in een ietwat duidelijker taal deze verhalen in moderner taal vertaald en zodanig brengt met die typische 'Fry-flair' en humor dat het hapbaarder wordt voor een leek zoals ikzelf ben. Maar het feit blijft wel dat het héél veel namen zijn, heel veel verhalen en vooral héél veel fantasievolle vertellingen. Ik hou wel eens van een fantasy-boek en dat is dan ook de manier waarop ik dit soort boeken aanpak als ik ze lees (net zoals ik bij Lavinia van Ursula K. Leguin deed).

Waarom lees ik dit dan? Enerzijds vroeg de uitgeverij zelf me (een tijdje geleden al, ik heb het altijd wat uitgesteld om te lezen moet ik toegeven) of ik het boek wou lezen en aanprijzen (hier kom ik straks nog even op terug) en anderzijds moet ik zeggen dat de naam Fry mij overtuigde! En er is nog één ding dat me over de streep trok: dit is een geïllustreerde versie. En wat voor één! Het is ook dankzij de vele prachtige tekeningen (van de hand van Jesús Sotés) dat dit nog leesbaarder werd dan ik had verwacht omdat het visuele aspect héél wat doet voor een leek in dit soort mythologische fantasie!

En ja, natuurlijk prijs ik dit boek aan! Het is misschien niet helemaal mijn favoriete boek, het heeft me ook nieuwsgierig gemaakt. Nieuwsgierig naar Helden, Troje en Odyssee en ik ben er wel geïntrigeerd genoeg door geraakt om het boek helemaal uit te lezen. En dat is echt volledig dankzij de auteur zelf want zoals reeds vermeld hangt de zweem van een Fry-flair en zijn typische humor over het ganse boek. Eveneens geeft de man, dankzij noten onderaan elk blad waar nodig, genoeg extra informatie én verwijst hij naar hedendaagse vertolkingen van deze verhalen.

Mythos: een boek over afgunst, jaloezie, liefde, liefdesverdriet, narcissisme, een schelm van een Oppergod Zeus en zijn jaloerse vrouw Hera... Goden, mensen, cyclopen, herauten... allemaal komen ze aan bod. Fans van mythologieën zullen hier hun gading zeker in vinden!

Meer recensies van Looneybooks79