beklijvend debuut

Looneybooks79 04 september 2024

Vooraleer ik deze review start wil ik de ontwerpers van de cover van dit boek feliciteren want wat een geweldig kunstwerk hebben zij gemaakt. En als je dan ook het boek gelezen hebt snap je zeker wat er achter schuilt! Heerlijk!

‘Nomade’ speelt zich af in een dorpje, Kiraz, ergens op het Turkse platteland, waar een nomadenkamp zich komt vestigen. De dorpelingen zijn, net als overal ter wereld, bezig met het praten over de bezoekers (lees: roddelen). Eén van de dorpelingen die onder de indruk is, is de elfjarige Ibrahim. Als hij op een avond huiswaarts gaat, na bij een vriendje te hebben gespeeld, ziet hij dat er een groot vuur in het kamp is en zijn nieuwsgierigheid wint het van de angst om te laat thuis te komen. Hij gaat verscholen kijken naar de festiviteiten. Als hij dan ziet dat één van de nomade vrouwen naar de rivier trekt, is hij ook getuige van een vreselijke daad. Ibrahim vlucht naar huis en zal van dat moment niet meer dezelfde zijn. Enkel zijn oma beseft dat er iets aan de hand is maar geeft hem de raad te zwijgen.

Halil, de nomade die net slachtoffer is geworden van die vreselijke daad, is eveneens getekend door wat haar is overkomen. Zij staat net op het punt te trouwen met haar verloofde. Maar haar leven is helemaal omgegooid nu en de vraag stelt zich: moet ik zwijgen (zoals haar moeder en tante haar aanraden) of toch eerlijk zijn, zoals ze haar verloofde altijd heeft beloofd?

En dan is er nog Bahar, die getrouwd is met Kadir, de rijkste man van het dorp (zij hebben zelfs een televisietoestel waar je mensen kan zien op dansen en zingen en het nieuws volgen!). Maar Kadir is allesbehalve de liefhebbende echtgenoot en is meer bezig met drinken en het stukslaan van zijn lokale stamcafé. En natuurlijk ook Bahar onderdrukken!

De levens van deze drie mensen wordt helemaal overhoop gehaald door die ene vreselijke daad!

Ibrahim zal later, als volwassen man, zeggen dat het gods wil was, wat er toen allemaal is gebeurd.

Dit boek is inzichtelijk, vreselijk, pijnlijk en toont niet alleen de verhoudingen tussen mannen en vrouwen aan, vooral in gesloten religieuze gemeenschappen, maar ook de verschillen tussen mensen die zich nestelen en zij die rondtrekken! Het verhaal kan zich eender wanneer afspelen, hoewel er geen echte tijdsbepaling in het boek wordt gegeven. Het had zich honderd jaar gelden kunnen afspelen maar net zo goed vandaag of morgen!

Het prachtige aan dit boek is dat hoewel het een heel zwaar thema is dat wordt beschreven, er ook een heel mooie boodschap terug te vinden is in het geheel. Humeyra Cetinel vervalt niet in clichés en weet waar ze over schrijft! Het biedt ook een inzicht in een religie die voor ons westerlingen vaak onbekend is. (En vaak is onbekend voor mensen angstaanjagend en/of onaanvaardbaar) Dat maakt dit boek zeker het lezen waard om ook eens een andere zijde van de munt te kunnen bekijken en te leren kennen!

Vrouwen zijn nog te vaak het slachtoffer van geweld en van mannelijke overheersing, maar met dit boek wil Humeyra Cetinel toch aantonen dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn, dat er een uitweg kan zijn en dat mannen niet altijd (niet allemaal) die geweldenaars zijn!

Een prachtige roman maar een dat wel blijft plakken!

Meer recensies van Looneybooks79