Twee verdwijningen

Looneybooks79 20 juni 2024

Nadat Vega, die in London woont met haar partner Frans en zoontje Valter, een telefoontje krijgt van Katja, haar beste vriendin uit Silverbro waar ze opgroeide, is ze heel bezorgd. Katja klinkt verward, high en vooral alsof ze van plan is om dingen op te biechten uit het verleden die ook impact zouden kunnen hebben op Vega zelf. Dus vertrekt Vega naar Silverbro in Zweden om haar op te zoeken. Eens aangekomen blijkt echter dat Vega al een paar dagen, na het telefoontje dat ze pleegde, verdwenen is. Niemand weet waar ze lijkt te zijn en niemand maakt zich er ook zorgen over want Katja is ontspoord. Drank en drugs bepalen haar leven nu eenmaal. Ook haar (ook alcoholische) moeder weet niet waar ze uithangt maar heeft ook niet bepaald veel zin om zich daarmee bezig te houden.

Het zal uiteindelijk Vega zijn die het dorp zal rondgaan en rondvragen aan iedereen die ze kent van vroeger wat er met Katja zou kunnen zijn gebeurd. Tijdens de zoektocht naar haar oude vriendin blijken bepaalde zaken uit het verleden echter terug naar boven te komen die beter geheim blijven. En alles lijkt ook nog eens verband te houden met de verdwijning van de tante van Katja, die veertig jaar daarvoor spoorloos uit Silverbro verdween en sindsdien nooit meer werd teruggevonden. Dus Vega vermoed dat beide verdwijningen wel eens verbonden zouden kunnen zijn. En wat heeft een brand van tien jaar ervoor (en de reden waarom Vega uit Silverbro is vertrokken) te maken met dit alles?

Dit is een verhaal dat de vraag stelt hoe lang geheimen geheim kunnen of zouden moeten blijven én of de waarheid wel naar boven moet komen want zou deze niet pijnlijker kunnen zijn dan het geheim? Vega en Katja die in dit verhaal, zowel in het verleden als in het heden, letterlijk en figuurlijk met vuur spelen zouden zich de vraag moeten stellen: wat zijn de gevolgen van geheimen?

Hoewel dit verhaal een thriller element in zich heeft is dit zeker geen typisch skandi-krimi, eerder een heel goed opgebouwd literair geschreven verhaal dat je constant de vraag doet stellen: 'wie, wat, waar en hoe'! En de waarheid blijkt ook nog eens pijnlijker te zijn eens deze naar boven komt.

Ik was in februari het boek al eens begonnen maar mijn mentale mood stond precies toen niet op het verhaal waardoor ik dacht dat ik het nooit zou kunnen uitlezen. Maar ik ben blij dat ik het even heb laten liggen en dan toch terug heb opgepikt (volledig herbegonnen zelfs!) want ik las dit verhaal op één dag uit! Lina Bengtsdotter heeft met 'Spelen met Vuur' zeker bewezen dat ze een prachtig literaire thriller kan schrijven die van begin tot einde je doet gissen! En hoewel je misschien op een bepaald moment (zeker als geoefend thriller lezer) een vermoeden hebt van wat er in het verleden mogelijks kan gebeurd zijn of wie verantwoordelijk is, verrast de schrijfster je toch met die twist!

Sterk werk! En doet verlangen naar meer, dat is zeker!

Meer recensies van Looneybooks79