Hollywooddromen

Looneybooks79 23 juni 2024

Dit is het tweede deel in de Danny Ryan-trilogie. Na 'Stad in Brand' is er dus nu 'Stad van Dromen' en later dit jaar (september) verschijnt het derde deel 'Stad in As', tevens het allerlaatste boek van Don Winslow die zijn pensioen aankondigde nadat hij dat boek publiceerde.

Danny Ryan is na de gebeurtenissen op het einde van het vorige boek op de vlucht met zijn vader en zijn zoon. Zijn op sterven liggende vrouw heeft hij achter moeten laten en het ganse Ierse misdaadsyndicaat is ineen gezakt, terwijl de Italiaanse maffia de zaken heeft overgenomen. Of dat ten goede is gekomen van de Italiaanse familie valt nog af te wachten echter!

Na wat omzwervingen belandt Danny bij zijn moeder met zijn zoon in Las Vegas waar hij een tijdje verblijft. Tot hij wordt opgehaald en gevraagd mee te gaan naar Los Angeles, naar Hollywood, waar een film wordt gedraaid over de oorlog tussen beide clans in Providence, Rhode Island. Twee van zijn medewerkers maken het te bont en kosten de productie veel geld en veel overlast. Danny wordt dan ook gevraagd hen op het matje te roepen. En dit heeft een leuk voordeel voor Danny want hij wordt smoorverliefd op de actrice die de hoofdrol zal spelen in de film, Diane Carson.

Hij bevindt zich nu wel in de stad van dromen maar of zijn eigen droom uit zal komen zal afhangen of zijn verleden hem niet in zal halen! En hoe lang blijven dromen eigenlijk duren?

Don Winslow maakt van deze reeks een geweldige mix van The Godfather meets Fargo meets Sicario! Met personages die bijblijven, beklijven en met een beetje geluk lang genoeg leven om het einde van het boek en/of de ganse reeks te zien, worden we getrakteerd met een schare aan maffiosi die hun weg moeten zoeken na een mislukte deal.

Dit is een reeks boeken die heel verfilmbaar zijn dus wie weet krijgen we in de toekomst wel een Danny Ryan filmreeks of tv-serie te zien? Ik zal alvast kijken!

Het is wel jammer dat de schrijver na het laatste boek in deze reeks besloten heeft om te stoppen met schrijven want zo'n talent in dit genre boeken zullen we niet heel snel nog tegen komen, denk ik!

Meer recensies van Looneybooks79