Stil (Dood) Leven

Looneybooks79 16 oktober 2024
Lotte Leenaerts, die we kennen van haar Gebroken-reeks (zie de recensies van de eerste drie boeken op mijn instagram en hier op mijn blog), schrijft samen met topadvocaat en strafpleiter Walter Damen een volledig nieuw misdaadverhaal dat, je mag daarvoor al op de cover afgaan, perfect getimed is want het verscheen nog net in het Ensorjaar!

Het verhaal speelt zich dan ook deels af in het KMSKA waar een permanente (prachtige!) tentoonstelling is van werken van James Ensor.

Een vrouw van middelbare leeftijd wordt in het Koning Albertpark in Antwerpen neergestoken. Rechercheurs Elise Van Streyndonck en Stijn Desmedt staan voor een raadsel. Ook hun forensisch specialiste Bernadette Carremans heeft geen idee wat het moordwapen zou kunnen zijn en wat de bedoeling kan zijn van de takjes die in een bizarre constructie zijn achtergelaten op de moordsite.

Het onderzoek verloopt dan ook stroef en als kort daarna een tweede lijk, deze keer in haar eigen woning, wordt teruggevonden vinden ze alvast al een link. Beide slachtoffers lijken nogal sterk op elkaar. En deze keer laat de moordenaar opnieuw enkele eigenaardige zaken achter.

Eén van die zaken wordt gevonden door een medewerker van de museumshop van het KMSKA, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. De verlegen en timide erfgoedwachter Bart Robeyns ontdekt, via een gelekte foto in de krant, een kleine tekening van de Hop-Frog. Daarmee ontdekt hij een verwijzing naar de schilder James Ensor. Maar natuurlijk komt hijzelf op het verdachtenlijstje te staan daardoor.

Elise en Stijn staan voor een heel moeilijke zaak en moeten zich in elk geval haasten om de dader te ontdekken vooraleer er nog meer doden vallen want deze dader heeft zeker nog plannen en is nog niet klaar!

Dit is een heel typische Lotte Leenaerts thriller, waarin haar 'stem' heel duidelijk naar voren komt, met zelfs een kleine echo naar haar eerste thriller, Gebroken Stemmen! Het boek leest snel en is heel vlot geschreven. De prachtige cover met het schilderij van James Ensor is een streling voor het oog (de bloedvlekken verwijzen alvast al naar hoe bloederig het er in het boek ook aantoe kan gaan)

Als je al een fan bent van Lotte mag dit boek zeker niet in je collectie ontbreken. Als je haar nog niet kent is dit het ideale boek om kennis te maken met haar schrijfstijl en haar manier van spanning opbouwen! Nadat Toni Coppers enkele jaren geleden voor René Magritte een boek schreef in diens jaar, deed Lotte dit nu voor één van 's lands bekendste schilders. En wie mij intussen al een tijdje volgt, en zeker dit jaar mijn recensies heeft opgevolgd, weet dat ik me heel wat heb verdiept in het leven van de schilder en zijn werk. En dat ik hier nog zeker niet mee klaar ben, want er liggen nog een paar boeken klaar om me verder in te verdiepen!

Een spannende thriller met een leuke plottwist! Zeker een aanrader voor deze koude kille winter die eraan zit te komen!

Meer recensies van Looneybooks79