Lezersrecensie
Nieuwe Limited Edition met sprayed edges
https://looneybooks79.blog/2025/01/14/werk-in-uitvoering-limited-edition/
Barton George Dawes en zijn vrouw Mary wonen al twintig jaar in hun knusse huis waar hun leven samen gestaag voorbij ging, waar ze een kind opvoedden en verloren, waar ze elke dag vanuit vertrokken richting hun werk… maar aan hun droom om hier oud te worden komt een einde nu ze de snelweg willen doortrekken en daarvoor een groot deel van de stad moet wijken, waaronder de wasserij waar Bart werkt en zijn huis dus.
Iedereen in zijn wijk is reeds verhuisd. Maar hij blijft koppig weigeren. Hoewel Mary denkt dat hij druk op zoek is naar een nieuwe woonst en zijn baas op de wasserij denkt dat hij een nieuwe locatie aan het zoeken is om naartoe te verhuizen, is Barton George Dawes geleidelijk aan de pedalen aan het verliezen.
Terwijl de oliecrisis van begin jaren zeventig volop woedt, iedereen moet besparen en de gemeente zich niks van enig menselijk leed aantrekt en terwijl een aantal mensen uit Barts omgeving aantonen dat de verhuis niet de beste beslissing leek, valt zijn huwelijk in duigen en gaat hij op zoek naar de enige manier waarop hij zijn boodschap kan overbrengen, Bart wijkt niet zomaar zonder slag of stoot. Nee, Bart vecht terug!
Oorspronkelijk verscheen dit boek in de jaren zeventig onder de naam Richard Bachman, het pseudoniem van Stephen King. Onder dit pseudoniem schreef King verhalen die hij niet onder zijn eigen naam kon of wou uitbrengen, die qua stijl en genre nogal verschilden van zijn gebruikelijke stijl. Eveneens wou hij door deze verhalen onder een andere naam uit te brengen eens zien of de mensen zijn verhalen lazen omdat net zijn naam op de cover stond of dat het echt lag aan het horroraspect. Maar al snel, nadat hij in 1985 Thinner (De Vervloeking) uitbracht was er een snuggere boekverkoper, die doorhad hoe de vork in de steel zat en na opzoekwerk bleek inderdaad dat Bachman eigenlijk een pseudoniem bleek voor de toen reeds heel bekende Stephen King. Einde Bachman... of toch niet? Want nadien verschenen nog een aantal boeken onder zijn naam, zogezegd postuum gevonden in zijn manuscriptendoos... De Regelaars (The Regulators) die samen met Desperation een soort tweeluik vormde en Blaze (De Ontvoering).
Werk in uitvoering wordt door heel wat King fans zeker niet als zijn beste werk gezien. Hij schreef dit redelijk aan het begin van zijn schrijverscarrière en misschien heeft dit er wat mee te maken. Tevens is het verhaal geen horror en is het meer een verhalende thriller over een man die alleen staat in een strijd tegen grootmachten, een niet te winnen strijd. (Tegenwoordig is dit thema bijna actueler dan ooit). Maar persoonlijk ben ik hier wel heel grote fan van. En dat dit boek nu ook in deze mooie nieuwe editie bij Luitingh-Sijthoff verscheen (met die prachtige gele sprayed edges en de twee wapens op gespoten) maakte dat ik dit niet kon ontbreken in mijn collectie. Als die-hard fan van King is het dan ook zeker geen straf om dit (en andere) boeken van zijn hand te (her)lezen (dit was de derde maal dat ik dit verhaal al las).
Ik hoop dat de uitgeverij ook de beide andere verhalen uit The Bachman Books in een mooie sprayed edged editie. (Ik weet dat Razernij (Rage) eigenlijk niet meer wordt gedrukt op aanvraag van King, maar wordt het niet eens tijd om daar verandering in te brengen? Want dan zou The Dead Zone ook niet meer moeten gedrukt worden door de vergelijkingen die er zijn met Trump)!
Barton George Dawes en zijn vrouw Mary wonen al twintig jaar in hun knusse huis waar hun leven samen gestaag voorbij ging, waar ze een kind opvoedden en verloren, waar ze elke dag vanuit vertrokken richting hun werk… maar aan hun droom om hier oud te worden komt een einde nu ze de snelweg willen doortrekken en daarvoor een groot deel van de stad moet wijken, waaronder de wasserij waar Bart werkt en zijn huis dus.
Iedereen in zijn wijk is reeds verhuisd. Maar hij blijft koppig weigeren. Hoewel Mary denkt dat hij druk op zoek is naar een nieuwe woonst en zijn baas op de wasserij denkt dat hij een nieuwe locatie aan het zoeken is om naartoe te verhuizen, is Barton George Dawes geleidelijk aan de pedalen aan het verliezen.
Terwijl de oliecrisis van begin jaren zeventig volop woedt, iedereen moet besparen en de gemeente zich niks van enig menselijk leed aantrekt en terwijl een aantal mensen uit Barts omgeving aantonen dat de verhuis niet de beste beslissing leek, valt zijn huwelijk in duigen en gaat hij op zoek naar de enige manier waarop hij zijn boodschap kan overbrengen, Bart wijkt niet zomaar zonder slag of stoot. Nee, Bart vecht terug!
Oorspronkelijk verscheen dit boek in de jaren zeventig onder de naam Richard Bachman, het pseudoniem van Stephen King. Onder dit pseudoniem schreef King verhalen die hij niet onder zijn eigen naam kon of wou uitbrengen, die qua stijl en genre nogal verschilden van zijn gebruikelijke stijl. Eveneens wou hij door deze verhalen onder een andere naam uit te brengen eens zien of de mensen zijn verhalen lazen omdat net zijn naam op de cover stond of dat het echt lag aan het horroraspect. Maar al snel, nadat hij in 1985 Thinner (De Vervloeking) uitbracht was er een snuggere boekverkoper, die doorhad hoe de vork in de steel zat en na opzoekwerk bleek inderdaad dat Bachman eigenlijk een pseudoniem bleek voor de toen reeds heel bekende Stephen King. Einde Bachman... of toch niet? Want nadien verschenen nog een aantal boeken onder zijn naam, zogezegd postuum gevonden in zijn manuscriptendoos... De Regelaars (The Regulators) die samen met Desperation een soort tweeluik vormde en Blaze (De Ontvoering).
Werk in uitvoering wordt door heel wat King fans zeker niet als zijn beste werk gezien. Hij schreef dit redelijk aan het begin van zijn schrijverscarrière en misschien heeft dit er wat mee te maken. Tevens is het verhaal geen horror en is het meer een verhalende thriller over een man die alleen staat in een strijd tegen grootmachten, een niet te winnen strijd. (Tegenwoordig is dit thema bijna actueler dan ooit). Maar persoonlijk ben ik hier wel heel grote fan van. En dat dit boek nu ook in deze mooie nieuwe editie bij Luitingh-Sijthoff verscheen (met die prachtige gele sprayed edges en de twee wapens op gespoten) maakte dat ik dit niet kon ontbreken in mijn collectie. Als die-hard fan van King is het dan ook zeker geen straf om dit (en andere) boeken van zijn hand te (her)lezen (dit was de derde maal dat ik dit verhaal al las).
Ik hoop dat de uitgeverij ook de beide andere verhalen uit The Bachman Books in een mooie sprayed edged editie. (Ik weet dat Razernij (Rage) eigenlijk niet meer wordt gedrukt op aanvraag van King, maar wordt het niet eens tijd om daar verandering in te brengen? Want dan zou The Dead Zone ook niet meer moeten gedrukt worden door de vergelijkingen die er zijn met Trump)!
1
Reageer op deze recensie