In een rap tempo uitgelezen

Loortje Leest 08 juli 2024
Wanneer zijn oom sterft, krijgt de Amsterdamse Sander door het nalatenschap opeens een Limburgse camping in zijn schoot geworpen. Die camping staat er al tientallen jaren, Sander kwam er als kind al vaak. Erg modern is het alleen niet en hij ziet er een uitdaging in om er iets moois van te maken. Zijn vriendin Lina staat niet echt te springen van enthousiasme, maar gaat desondanks met hem mee. Wie weet, misschien gaat ze het tegen alle verwachting in toch leuk vinden. Na een paar maanden is Lina alleen nog niet echt gewend en het valt Sander op dat ze zich de laatste tijd ook vreemd gedraagt. En dan wordt haar naakte lichaam hangend aan een touw in het bos gevonden…

---Een voorkeur voor auto-erotische asfyxie---
Op het moment dat Sander ondanks al zijn drukke bezigheden merkt dat Lina niet lekker in haar vel zit, verblijft Pepijn samen met zijn vrouw Annick op camping. Ook Annick kwam in haar kindertijd samen met haar ouders en haar zusje vaak in de zomer naar de Limburgse camping en Pepijn hoopt van harte dat hun verblijf in deze vertrouwde omgeving ervoor kan zorgen dat Annick weer een beetje tot rust komt.

Sinds hun dochtertje is overleden is Annick een wrak, ze wordt regelmatig gekweld door depressies, paniekaanvallen en waanbeelden of gaten in haar geheugen en Pepijn is inmiddels de wanhoop nabij. Dat gegeven en zijn voorkeur voor auto-erotische asfyxie (AEA) resulteren al snel in een intense verhouding met Lina.

Wanneer het lichaam van Lina wordt gevonden, denkt de politie in eerste instantie aan Sander. Pepijn heeft alleen hele andere gedachten over haar dood. Misschien was het wel ongeluk, hij had haar onlangs geleerd hoe ze zichzelf met AEA kon bevredigen. Of misschien zit Annick er wel achter en weet ze zelf niet meer wat ze heeft gedaan.

---Het geheim van Lina---
Het verhaal wisselt continu van perspectief tussen Pepijn, Sander, Lina en politieagente Rosie. Dat zorgt niet alleen voor meer oogpunten, het laat ook zien dat Lina de nodige geheimen met zich meedraagt.

“Ze is hier helemaal niet veilig. Wat moet ze nu? Ze kan dit onmogelijk met Sander delen. Als ze dat doet zal hij erachter komen dat ze gelogen heeft en zal hij niets meer met haar te maken wil hebben. Hem verliezen is geen optie. Ze voelt tranen opkomen en probeert ze in alle macht tegen te houden. Dit is niet het moment om een potje te gaan janken. Waarom doet hij dit? Heeft hij haar leven niet al genoeg verziekt?”

Naarmate het verhaal zich verder ontvouwt, wordt langzaam maar zeker duidelijk dat juist die geheimen voor Lina’s dood hebben gezorgd.

---In een rap tempo uitgelezen---
Dit was een heel ander boek dan ik normaal gesproken zou lezen. Ja, natuurlijk is er een moord met de nodige verdachte omstandigheden die heel dringend onderzocht moeten worden, maar de setting en de omstandigheden zijn echt ver buiten mijn comfort zone. Het is dat ik lid ben van De Crime Compagnie Club en zodoende dit boek voor mijn neus kreeg, anders was ik er nooit aan begonnen.

Maar goed, genoeg negativiteit. Want ik heb dit boek namelijk wel degelijk in een rap tempo uitgelezen. Door de korte hoofdstukken en verschillende vertelperspectieven vlieg je door de pagina’s en vooral de geheimen van de verschillende personages zorgen voor een stevige stok achter de deur om er zo snel mogelijk achter te komen hoe Lina aan haar einde is gekomen. En wat er met het dochtertje van Pepijn en Annick is gebeurd, want dat wordt ook lange tijd verborgen gehouden. Uiteindelijk was het vooral de onheilspellende sfeer van die oubollige camping vol verborgen leed die me door de hoofdstukken joeg, wat mij betreft was dat het belangrijkste aspect van deze kneitergoede thriller van een voor mij nog onbekende schrijfster. Dit smaakt absoluut naar meer!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest