Een geheimzinnig en raadselachtig geheel

Loortje Leest 13 september 2024
Gabe Forman heeft er net een werkdag opzitten als hij in langzaam rijdend verkeer op de snelweg belandt. Verbolgen van schuldgevoel omdat hij weer laat thuis zal zijn, schrikt hij op als hij door de achterruit van de aftandse auto voor hem zijn vijfjarige dochter Izzy naar hem ziet kijken. ‘Papa!’ leest hij van haar lippen terwijl de angstige blik in haar ogen zijn bloed laat bevriezen. Wanhopig probeert hij de auto te achtervolgen, zijn kleine meisje is overduidelijk in de problemen. Hij raakt de auto alleen kwijt en met de hoop dat hij zich alles heeft ingebeeld, gaat hij naar huis. Daar blijkt dat zijn vrouw en dochtertje zijn vermoord…

---De zoektocht van Gabe---
Drie jaar later is het leven van Gabe drastisch veranderd. Meteen na de dood van zijn vrouw en dochter heeft hij zijn baan opgezegd en zijn huis verkocht. Sindsdien woont hij in een camper en doet hij niets anders dan telkens opnieuw dat stuk snelweg afrijden in de hoop dat hij die aftandse auto weer tegenkomt.

Want zijn schoonvader mag dan wel zijn vrouw en dochter in het mortuarium hebben geïdentificeerd en de politie mag hem dan wel volledig hebben afgeschreven, Gabe is er heilig van overtuigd dat Izzy nog leeft. Hij weet zeker dat hij Izzy na haar zogenaamde dood in die auto voor hem heeft gezien. Hij moet haar alleen nog zien te vinden.

In een diner langs de snelweg wisselt hij af en toe wat woorden met de vaste serveerster, dat is zo’n beetje het enige contact dat hij nog heeft. Zijn dagen en nachten zijn gewijd aan zijn zoektocht en niets of niemand kan hem daar vanaf houden.

---Fran en Alice---
Fran en haar achtjarige dochter Alice zijn al jaren op de vlucht. Alice weet niet beter dan een leven waarbij haar moeder altijd over haar schouder kijkt en van het ene op het andere moment hun karige spullen bij elkaar grijpt om weer te vertrekken. Waarvoor ze op de vlucht zijn weet Alice niet, ze weet alleen dat Fran veel geheimen heeft.

Alice heeft de nodige problemen en dat geeft Fran de nodige extra uitdagingen. Zo lijkt het meisje aan narcolepsie te lijden, ze kan zomaar op de vreemdste plaatsen, ineens diep in slaap vallen. Bovendien draagt Alice altijd en overal een rugzakje met stenen bij zich. Die wil ze met alle geweld bij zich houden, want Alice is doodsbang voor spiegels. Als ze toevallig een spiegel tegenkomt, wil ze deze direct met een steen uit haar rugzakje kapot kunnen slaan.

Uiteindelijk kruist het pad van Fran en Alice zich met Gabe, en dat heeft de nodige gevolgen.

---Een geheimzinnig en raadselachtig geheel---
Ik heb eerder een boek van C.J. Tudor geluisterd – Brandende meisjes – en werd daarbij volledig gegrepen door de mysterieuze en duistere sfeer. Met De anderen weet Tudor met een compleet ander verhaal dezelfde stemming op te werpen en dat zorgde er opnieuw voor dat ik het geheel in een noodtempo heb geluisterd. Ik moest gewoon weten hoe dit geheimzinnige en raadselachtige geheel tot een einde zou komen.

Na verschillende opzienbarende plotwendingen kwam de climax en die was zowel bevredigend als hartverscheurend, ook al vond het einde wat rammelen met onnodige vaagheden. Hoe dan ook, ik ben inmiddels danig onder de indruk van deze C.J. Tudor, die haar debuut – De Kruitman – schreef terwijl ze een eigen hondenuitlaatservice had. Dit smaakt naar nog veel meer!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest