In een dag verslonden

Loortje Leest 13 september 2024
Emma zit midden in een enorm emotioneel dieptepunt wanneer ze haar moed bij elkaar raapt en voor de eerste keer het zaaltje van een rouwverwerkingsgroep binnenstapt. Haar moeder is namelijk aan borstkanker overleden, ze had een miskraam en vervolgens kreeg haar man Zach een vreselijk ongeluk. Gelukkig kan Emma terecht bij Faith, de leidster van de rouwgroep, en al snel weet Emma stappen vooruit te zetten. Sam, de broer van Faith, helpt daar ook bij. Hij is zijn vrouw een jaar eerder verloren en in hem vindt Emma een verwante ziel. Niet veel later zijn Emma en Sam getrouwd en is er een kindje op komst. Maar dan blijkt dat Sam een dubbelleven leidt.

---Een droomhuis op het platteland---
Emma kan haar geluk nauwelijks geloven. Binnen een jaar is al haar ellende naar de achtergrond gedreven en is ze niet alleen gelukkig getrouwd, maar ook acht maanden zwanger. Ze is dol op Sam en kan niet wachten totdat hij eindelijk aan hun droomhuis op het platteland kan beginnen. Hij is een succesvol architect en veel van huis, maar zijn plannen zijn fantastisch. Voor nu wonen ze in een kleine cottage, zodra de eerste spades in het zand van hun aangekochte lap grond gaan, zal het allemaal een stuk sneller gaan.

Alles verandert als Emma in de wachtkamer van de verloskundige in een willekeurig tijdschrift over huisinrichting bladert. Ze ziet de benijdenswaardige foto’s van een prachtige moderne woonkamer en probeert zich in te denken hoe haar inrichting er strakjes uit zal zien als haar oog op een schilderij in de foto valt. Dat is haar schilderij!

Ontsteld leest ze dat het huis vrij recent door haar man Sam is ontworpen. Daar heeft hij haar niets over verteld én dan heeft hij ook nog eens zonder het haar te vragen haar unieke schilderij in die woonkamer gehangen. Boos scheurt ze de bladzijde uit het tijdschrift. Sam is pas over een paar dagen thuis, maar hier gaat ze hem absoluut direct over bellen.

---Wie is Sams echte vrouw?---
“’Hallo.’ Een vrouwenstem.
Emma fronste haar voorhoofd, verbaasd. Maar ze wist dat dit het juiste nummer was. Waarschijnlijk was Sam bezig en had zijn cliënt opgenomen; volslagen ongepast natuurlijk. Nog geïrriteerder dan ze al was zei ze ongeduldig, met schelle stem: ‘Ja, met Emma, Sams echtgenote. Kan ik hem misschien even spreken?
Even bleef het stil. Eh, hoe bedoelt u? Ik ben Sams vrouw.’”

Emma was van plan geweest om Sam te bellen en hem te confronteren met het feit dat hij haar schilderij zomaar had weggeven. In plaats daarvan kreeg ze een onbekende vrouw aan de telefoon die beweerde dat zij Sams echtgenote is. Geschokt zet Emma alle zaken op een rijtje en komt tot de conclusie dat dit absurde telefoontje heel veel van Sams vreemde gedrag verklaart. Hij heeft een dubbelleven, dat kan niet anders. Maar dat laat Emma niet zomaar over haar kant gaan.

---In een dag verslonden---
Ik denk niet dat ik dit boek ooit in mijn handen had gehad als ik het niet zo vaak in mijn Instagram feed voorbij had zien komen. Het was in een mum van tijd erg populair geworden en de reacties waren alom lovend, dus ik werd nieuwsgierig. Het belandde samen met een indrukwekkend aantal andere boeken in mijn koffer zodat ik het tijdens mijn vakantie lekker rustig kon gaan lezen, maar dat liep even wat anders. Dit verhaal heb ik namelijk in een dag van voor tot achter verslonden!

Ik ben dol op onverwachte plotwendingen die je van je stuk brengen, die je op geen enkele manier aan ziet komen en achteraf gezien niet meer dan logisch zijn. Freida McFadden is daar heel goed in, maar ook Steve Cavanagh heeft me al meerdere keren met fantastische plotwendingen aangenaam verrast. Kennelijk kan ik Rona Halsall nu ook aan dit lijstje toevoegen, want de plotwendingen die ze in dit verhaal heeft verwerkt zijn om je vingers bij af te likken!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest