In het hoofd van Nena

Loortje Leest 08 juli 2024
Nena woont sinds kort met haar vriend Diederik samen en daar is ze erg blij om. Het is haar ogen echt een verrijking van hun relatie. Diederik heeft een driejarig zoontje – Benjamin – en omdat hij de zorg voor zijn zoontje met zijn ex-vrouw deelt, is Nena met deze nieuwe stap in haar verbintenis met Diederik dus ook bonusmoeder geworden. De moeder van Diederik en ex Celeste zijn het er alleen duidelijk niet mee eens dat Nena nu een onderdeel van het leven van Benjamin is geworden. Ze wordt continu met argusogen bekeken en ieder foutje wordt breed uitgemeten. Nena begint steeds onzekerder te worden, vooral als er steeds meer vreemde gebeurtenissen plaatsvinden.

---Resten in haar geheugen---
Diederik heeft een fijn huis in Den Haag en omdat hij in de buurt van Benjamin wilde blijven, was de beslissing snel genomen dat Nena bij hem zou komen wonen. Den Haag is voor haar een hele nieuwe stad en daar moet ze wel aan wennen. Gelukkig vindt ze snel een leuke baan en heeft ze binnen een mum van tijd een mooie vriendschap met Lou. Zij heeft een relatie met een weduwnaar en zijn zoontje Casper is een jaar ouder dan Benjamin.

Door haar nieuwe werk en haar vriendschap met Lou heeft Nena minder tijd om zich bezig te houden met herinneringen aan haar eerste liefde Douwe. Dat is maar goed ook, want zijn resten in haar geheugen zijn lang niet allemaal rooskleurig.

Lou blijkt ook een heel goed klankbord te zijn als Nena weer eens tegen de aversie van haar schoonmoeder en Celeste is geconfronteerd. Het lijkt wel alsof die twee samenspannen en zo hopen te bereiken dat Diederik en Celeste weer samen zullen komen.

---Loyaliteit en liefde onder druk---
Diederik is net zo dol op Nena als zij op hem en hij staat altijd onvoorwaardelijk aan haar kant als zijn moeder en ex weer eens over zijn nieuwe liefde klagen. De twee vrouwen zijn alleen wel twee vastberaden tegenstanders en ze weten zijn loyaliteit en liefde keer op keer onder druk te zetten.

“´We gaan naar huis,´ Celeste pakt Benjamin bij zijn hand. ´Ik neem hem nu mee.´
Diederik knikt gelaten, en het is niet mijn plaats om hier nu iets van te zeggen. Ze kijkt mijn kant op terwijl ze tegen Diederik zegt: ‘Ik wil zo snel mogelijk een gesprek met mijn advocaat erbij om de afspraken in het ouderschapsplan te bespreken…’ Ze laat een stilte vallen. ‘En aan te passen.’ Diederik trekt bleek weg. Ik kan wel raden waar dit over gaat. Ze wil me buiten beeld, afdwingen dat ik niet meer alleen met Benjamin mag zijn, of misschien zelfs helemaal niet meer?”

---In het hoofd van Nena---
De bonusmoeder is het tweede boek dat ik van Inge van Prooijen lees, haar eerste boek Zonder angst heb ik ook in mijn kast staan. Psychologische thrillers zijn overduidelijk helemaal haar ding, want net als bij haar vorige boek speelt ook dit verhaal zich grotendeels af in het hoofd van hoofdpersonage Nena. Ze wordt gekweld door onzekerheid, voelt zich vaak verloren en niet op haar plaats, bovendien wordt ze nog altijd achtervolgd door de herinneringen aan haar eerste vriendje Douwe.

De voortstuwende kracht van dit boek zijn de onduidelijkheden rond die eerste relatie van Nena, want het is meteen duidelijk dat ze op dat vlak de nodige geheimen heeft. Daarnaast heeft ze veel last van haar schoonmoeder en de ex van Diederik, of maakt ze dat nu groter dan het werkelijk is?

Van Prooijen heeft een fijne schrijfstijl en het verhaal zit prima in elkaar. Toch werd ik tijdens het lezen behoorlijk gehinderd omdat ik Nena niet heel sympathiek vond. Ik had een hekel aan haar getwijfel en onzekere gedrag. Gelukkig weet Nena zich naar het einde van het verhaal goed te herpakken en neemt ze het heft in eigen hand. Dat gegeven en een paar mooie plotwendingen maken dit boek alsnog de moeite waard!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest