Opnieuw gruwelijk origineel

Loortje Leest 08 juli 2024
In het Vlaamse Leuven wordt het levenloze lichaam van Carmen Gomez in een verlaten vijver gevonden. Het is meteen overduidelijk dat haar dood geen ongeluk is, want haar oog is uitgesneden. Inspecteur Rudi Smeets wordt met zijn collega´s Delphine en Lucas naar de plaats delict geroepen en kunnen daar meteen kennis maken met een nieuwe onderzoeksrechter. Rudi en zijn team zullen naar een moordenaar op zoek moeten gaan, maar de aanknopingspunten zijn minimaal. Totdat er een kale man midden in het centrum van Leuven op een plein aan een uitklaptafeltje gaat zitten. Op het tafeltje staat een doosje met daarin een uitgesneden oog.

---De Noordse mythologie---
Eigenlijk heeft Rudi al genoeg aan zijn hoofd zonder dit belastende moordonderzoek. Zijn vrouw Odette is onlangs ´per ongeluk´ van de keldertrap gevallen en toen ze na haar val werd behandeld, ontdekten de artsen dat ze aan jongdementie lijdt. Dit zorgt voor een enorm schuldgevoel bij Rudi, want die aandoening verklaart waarom hun huwelijk de laatste jaren zo slecht was. Odette´s karakter was door de jongdementie veranderd.

Wankelend tussen zijn schuldenlast en nieuw herwonnen vrijheid gaat Rudi desondanks druk aan de slag. Door de kale man die zich met het uitsneden oog van Carmen Gomez liet arresteren leek het er even op dat de zaak vrij snel opgelost kon worden, maar dat was maar schijn. In feite wordt de zaak alleen maar ingewikkelder, want er volgen meer moorden en alle slachtoffers missen een lichaamsdeel.

Lucas legt al snel het verband met de Noordse mythologie en de verhalen rond de oppergod Odin, maar wat de moordenaar nu eigenlijk met zijn daden wil bereiken is nog altijd een mysterie.

---De ergste nachtmerries van Esther de Groot---
In de tussentijd ontstaat er ook een nieuwe verhaallijn rond Esther de Groot. Na een avondje borrelen met vriendinnen loopt ze de parkeergarage in en ziet dat haar auto om onduidelijke redenen een wielklem heeft. Terwijl ze zich af staat te vragen waarom die wielklem om haar achterwiel zit, wordt ze door een man aangevallen en ontvoerd. Ze wordt in een huis vastgehouden en moet vervolgens al haar ergste nachtmerries aan den lijve ondervinden.

Terwijl Rudi en zijn team steeds meer stukjes van de puzzel weten te vinden, wordt een lokale journalist tot zijn grote verrassing ook onderdeel van het spel van de moordenaar. Hij ontvangt aanwijzingen die naar de volgende moord leiden. Eén van die aanwijzingen is het bericht ´To dager til Ragnarök´. Het verwijst naar een website waarop een doemklok van 48 uur genadeloos aftelt naar de grote uitsmijter die de moordenaar in petto heeft.

Blind door ambitie en doof voor de waarschuwingen van zijn vrouw besluit hij zelf steeds meer aanwijzingen in zijn eentje na te trekken.

---Opnieuw gruwelijk origineel---
Ik was behoorlijk onder de indruk van het eerste boek over inspecteur Rudi Smeets (De heraklesmoorden) en was erg benieuwd of Alexander Olbrechts erin zou slagen om opnieuw ‘gruwelijk origineel’ te zijn. Spoiler alert: daar is hij ruimschoots in geslaagd.

Door de verschillende perspectieven van Rudi Smeets, Esther de Groot en journalist Sam heeft hij een erg dynamisch verhaal gecreëerd waar je als lezer meteen in wordt vastgeklonken. Voor mij was de vreselijke lijdensweg die Esther de Groot tijdens en na haar ontvoering moet doorstaan de grootste reden om maar niet te kunnen stoppen met dit bloedstollende verhaal. Wanneer duidelijk wordt wat haar rol in dit geheel is, vallen de stukjes van de puzzel razendsnel in elkaar en komt ook bloot te liggen wat de moordenaar met al zijn verwijzingen naar de Noordse mythologie van plan is. De vraag is alleen of Rudi erin slaagt om de grote climax te voorkomen.

Olbrechts heeft duidelijk alles in huis om lezers naar huiveringwekkende krochten van gestoorde seriemoordenaars te leiden en weet daar ook nog eens een ijzersterk verhaal met krachtige personages van te maken. Ik kan niet wachten op zijn volgende boek!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest