Een ouderwetse pageturner

Loortje Leest 13 september 2024
Abby en Brendan Hollander zitten onwennig en vreselijk ongemakkelijk voor de eerste keer bij een relatietherapeut, want gaat de laatste niet best tussen hen. Ze hebben geen hooglopende ruzies, maar de ergernissen stapelen zich op en ze zijn hard op weg om van elkaar te vervreemden. De therapeut vraagt ook naar hun seksleven en als beide echtlieden schoorvoetend toegeven dat dat momenteel niet veel voorstelt, stelt de therapeut voor dat ze de app Sugar & Spice eens zouden moeten proberen. Vol goede moed downloaden Abby en Brendan later die dag het seksueel getinte spel met opdrachtjes, nietsvermoedend dat ze hiermee hun leven flink in gevaar brengen.

---Sugar & Spice---
Zodra zowel Abby als Brendan de app op hun telefoon hebben geïnstalleerd, krijgen ze meteen een uitleg voorgeschoteld: “Spelen is eenvoudig. Kies Sugar of Spice en voer de opdracht uit. Punten worden toegekend op basis van de moeilijkheidsgraad. Sugars zijn meestal onschuldige en speels – de vragen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je met je partner in gesprek gaat – terwijl Spices een stuk gewaagder zijn.”

De twee echtgenoten kiezen uiteraard als eerste voor Sugar en moeten vervolgens met elkaar bespreken wanneer ze zichzelf voor het laatst hebben bevredigd. Met een vuurrode blos op hun wangen gaan ze het gesprek aan en voor ze het weten zitten ze als verliefde tieners te giechelen.

Het duurt dan ook niet lang tot de opdrachtjes in de app daadwerkelijk voor vuur tussen de lakens zorgen en dat brengt hen dichter bij elkaar. Dolenthousiast dagen ze elkaar uit en proberen elkaar met de puntentelling in de app te overtroeven. Alles gaat geweldig, totdat de opdrachten steeds extremer worden.

---Romeo en Julia---
Synchroon aan het verhaal van Abby en Brendan wordt er ook over Romeo en Julia verteld, een stapelverliefd stel dat op een bijzondere manier mensen vermoord. Wie ze precies zijn en waarom ze steeds meer mensen uit de weg ruimen blijft lang onduidelijk, feit is wel dat ze voor veel dreiging en spanning zorgen.

“’Rooomeeeooo,’ riep Julia vanuit de badkamer van de grote slaapkamer.
‘Ja, lieverd?’
‘Hoeveel hou je van me, mijn lieve Romeo?’
‘Meer dan van chocola, schatje.’
‘En hoeveel hou je van chocola?’
‘Meer dan van zuurstof.’
‘Dat is een hoop.’
‘Omdat ik zielsveel van je hou.
‘Je bent zo verdomde lief,’ antwoordde ze. ‘Ik verdien je niet.’
Er was iets veranderd. Romeo hoorde de man niet meer huilen. Hij hoorde geen gespetter meer. Geen gejammer. Niets. ‘Hé, schatje?’
‘Ja, liefste?’
‘Is alles goed met onze vriend daar?’
Julia gaf geen antwoord.
‘Schat?’
‘Ik heb misschien iets stouts gedaan. ‘”

---Een ouderwetse pageturner---
Het is even geleden dat ik een van de fantastische thrillers van J.D. Barker heb gelezen. Nadat ik de knaller ‘De beller op lijn 4’ en de Sam Porter-serie had verslonden heb ik namelijk vorige zomer ‘De kustmoorden’ gelezen. Deze had J.D. Barker samen met James Patterson geschreven en die vond ik behoorlijk tegenvallen, dus ik was even genezen van het Barker-virus.

Maar toen ik dit recente boek bij de bibliotheek zag staan werd mijn nieuwsgierigheid toch getriggerd. Ik besloot het er op te wagen en werd alles behalve teleurgesteld. Zodra ik was begonnen kon ik namelijk niet meer ophouden, dit was een ouderwetse pageturner zoals ik dat van hem gewend was! Het bevat ontzettend veel vaart, heeft de nodige plotwendingen om je nog sneller te laten lezen en met name de laatste 100 bladzijdes heb ik van spanning bijna uit de kaft getrokken.

Mijn conclusie is dan ook dat J.D. Barker een van de allerbeste thrillerschrijvers is die er op de aardbol rondloopt, hij moet gewoon niet meer met James Patterson gaan samenwerken. Patterson kan hem namelijk niet bijhouden.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest