Gezelligheid ten top

Loortje Leest 07 juni 2024
Maddie James woont in San Francisco en heeft daar een succesvolle juicebar, maar door het overlijden van haar oma is ze tijdelijk weer op haar geboortegrond: het gemoedelijke Daybreak Island. Tijdens de begrafenis van haar oma ziet Maddie dat ene Frank O’Mally, de meest succesvolle zakenman van het eiland, haar opa behoorlijk lomp probeert te overtuigen dat hij zijn huis moet verkopen. En dat ze door een rode kater wordt gevolgd. Nu wil haar opa helemaal niet verhuizen, dus Maddie maakt een afspraak met deze Frank O’Mally om ervoor te zorgen dat hij haar opa niet langer lastigvalt. Dat gesprek heeft alleen niet de gewenste uitkomst…

---Maddie’s opa---
De opa van Maddie is de voormalige politiechef van Daybreak Island en ze kon het altijd al prima met hem vinden. Ondanks de verdrietige aanleiding kijkt Maddie er dan ook naar uit om een tijdje bij hem te logeren om hem zo op weg te helpen naar een leven zonder haar oma. Het valt haar alleen wel op dat haar opa wat vergeetachtiger is geworden. En dat hij vaak van huis weg is zonder te zeggen waar hij naartoe gaat.

Hoe dan ook, Maddie is van plan om die bullebak van een Frank O’Mally eens goed te waarheid te vertellen. Haar opa gaat zijn huis niet verkopen zodat Frank daar een of ander commercieel bedrijf voor zijn zoon neer te zetten, punt uit. Tijdens een lunchafspraak in een restaurant gaat ze de confrontatie met O’Mally aan en loopt dan met opgeheven hoofd weer weg.

Die avond is er een drukbezochte smaaktocht die door de plaatselijke horeca wordt georganiseerd. Wanneer Maddie deze smaaktocht met een vriendin bezoekt, ziet Maddie de rode kater die ze ook op de begraafplaats zag. Maddie volgt de kat en belandt daardoor in een leeg café. Daar stopt de kat, vlak naast het dode lichaam van Frank O’Mally. Hij heeft een ijspriem in zijn rug.

---De rode kater---
De dood van Frank gaat als een lopend vuurtje door het dorp, net zoals het feit dat Maddie zijn lichaam met behulp van een kat heeft gevonden. Het is alleen niemand ontgaan dat Maddie eerder die dag midden in een restaurant pittige woorden met Frank O’Mally heeft gewisseld. Ze staat daarom bovenaan het lijstje met mogelijke verdachten.

Maddie laat het er niet bij zitten en gaat op onderzoek uit. Samen met de rode kater, want die is sinds de vondst van het lijk niet meer van haar zijde geweken. Ze heeft hem inmiddels JJ genoemd en samen vormen ze een opmerkelijk duo waar zelfs de lokale krant graag verslag van doet.

Tijdens haar onderzoek ontkomt Maddie echter niet aan één ongemakkelijke conclusie. Haar opa had namelijk een uitstekend excuus om zich van Frank O’Mally te ontdoen. En hij is ook amper thuis, wat is hij nu allemaal aan het doen? Zou hij die moord werkelijk als een goede oplossing hebben gezien om van die opdringerige en geldbeluste zakenman af te komen?

---Gezelligheid ten top---
Dit boek heeft echt alle elementen voor een goede cozy crime afgetikt. Er is het sympathieke hoofdpersonage die hier en daar wat klunzig is, er is een sfeervolle locatie, er is een niet al te bloederige moord en vervolgens de zoektocht naar de mogelijke dader. In dit verhaal wordt er de gezellige JJ met piepstemmetje aan de lijst met personage toegevoegd, en alhoewel zijn gedrag niet altijd even geloofwaardig is, steelt hij desondanks de show.

De humor komt voor een deel van ‘Luipaardman’, een mysterieuze man die altijd kleding met luipaardprint en een kattenstaart draagt. Bovendien citeert hij ook continu uit de werken van Shakespeare. Hij heeft een mooi aandeel in dit verhaal.

Ik vond het dus een leuk en vermakelijk boek, ware het niet dat het wel de nodige ergernis heeft opgewekt. De titel is namelijk ‘Moord in het kattencafé’ terwijl er helemaal geen kattencafé is. Ja, er doet een kat in het verhaal mee en Maddie krijgt gedurende het verhaal het idee om een kattencafé te beginnen, maar dan nog klopt er natuurlijk helemaal niets van die titel.

Ik mag hopen dat dat café er in het volgende deel wel is, want het vervolg op dit boek wil ik absoluut ook lezen.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest