Een seriemoordenaar in Grant County

Loortje Leest 13 september 2024
Sara Linton woont nog altijd in haar geboorteplaats Grand County en heeft daar als kinderarts haar eigen kliniek. Door het kleine inwoneraantal van het slaperige stadje is ze ook lijkschouwer en vanwege die laatste functie komt ze regelmatig tegen wil en dank in contact met haar ex-man, politiecommissaris Jeffrey Tolliver. Wanneer Sara met haar zus Tessa (net als hun vader een loodgieter) in een restaurantje zit te lunchen en even naar het toilet gaat, treft ze daar de stervende hogeschoollerares Sibyl Adams. Ze is bruut aangevallen en sterft in Sara’s armen, zonder dat ze kan vertellen wie haar dit heeft aangedaan. Sibyl is namelijk blind.

---Een seriemoordenaar in de dop---
Als lijkschouwer is Sara verantwoordelijk voor de autopsie van Sibyl en komt zo te weten hoe gruwelijk deze vrouw in haar laatste minuten heeft geleden. Samen met Jeffrey probeert ze te achterhalen wat voor een persoon zoiets vreselijks gedaan kan hebben, maar vooralsnog komen ze niet verder dan dat de moordenaar waarschijnlijk erg christelijk is. Hij had namelijk een groot kruis in de buik van Sibyl gesneden.

Jeffrey heeft in de tussentijd zijn handen vol aan het tweelingzusje van Sibyl: zijn collega Lena. Deze pittige dame kan amper geloven dat haar zusje is vermoord en start als getalenteerde jonge rechercheur haar eigen onderzoek. Ze is onder geen beding van plan om anderen deze moord op te laten lossen.

Sara weet vrij zeker dat deze moord geen losstaand iets is, dit is de eerste daad van een seriemoordenaar in de dop. Helaas krijgt ze al vrij snel gelijk.

---Een diepe emotionele band---
Sara en Jeffrey zijn twee jaar eerder gescheiden, maar ondanks alle negatieve spanningen en ergernissen die er tussen hen zijn, is er nog altijd een diepe emotionele band. Hun huwelijk eindigde toen Jeffrey een slippertje maakte en dat heeft Sara hem niet vergeven. Toch kan ze ook niet los van hem komen. Het feit dat haar vader Jeffrey door zijn faux pas wel kan schieten helpt ook niet echt mee.

Hoe dan ook, diep van binnen verlangt Sara nog altijd naar Jeffrey. Naar zijn omhelzing, zijn lijf en vooral zijn begrip. Jeffrey houdt nog altijd van Sara en wil niets liever dan hun relatie nieuw leven inblazen, dus er hangt steeds van alles in de lucht zodra die twee in dezelfde ruimte zijn.

Toch besluit Sara met de lokale apotheker Jeb McGwire uit te gaan. Ze kennen elkaar al sinds de middelbare school en hij is ideaal om een duidelijke boodschap naar Jeffrey uit te zenden.

---De meerwaarde van Karin Slaughter---
Ik heb dit boek jaren geleden al eens gelezen, maar omdat ik het moordende (pun intended) publicatieschema van Karin Slaughter niet kon bijhouden ben ik na een paar boeken uit de Grant County-reeks onbedoeld afgehaakt. Dit keer ben ik vol goede moed opnieuw aan de serie begonnen en ben ik vastbesloten om alle boeken uit de reeks te lezen om vervolgens in de Will Trent-serie te duiken. Dat is een aardige klus, want daar zijn inmiddels 15 delen van en ergens bij deel 10 komen Will Trent en Sara Linton uit de Grand County-reeks samen.

Waarom ik hier in hemelsnaam aan begin? Dat is vrij simpel. Onlangs is het nieuwste deel uit die Will Trent/ Sara Linton-serie verschenen en ik trek het niet om dat zomaar te gaan lezen. Ik krijg kortsluiting als ik niet eerst alle eerdere delen heb gelezen. Ik mis dan van alles over de voorgaande gebeurtenissen en karakterontwikkelingen en dat kan ik absoluut niet uitstaan.

Maar goed, genoeg over mijn dwangneurotische trekjes. Karin Slaughter weet als geen ander interessante personages te creëren die met gruwelijke moorden worden geconfronteerd. Ze besteedt duidelijk veel tijd en energie aan hun karakters en dat geeft haar thrillers altijd een flinke meerwaarde. Tel daar bij op dat ze een hele prettige schrijfstijl heeft, dan is het niet meer dan logisch dat ze wereldwijd zo’n grote fanschare op heeft weten te bouwen.

Ik heb nu alweer zin om het tweede deel uit de Grand County-reeks opnieuw te gaan lezen!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest