Het eerste deel van een nieuwe serie

Loortje Leest 08 juli 2024
Het winterseizoen is in het skioord van het Zweedse Åre met min twintig graden en een dik pak sneeuw net begonnen wanneer er het dode lichaam van een jonge vrouw in een van de liftstoeltjes van de skilift wordt aangetroffen. Ze draagt niet meer dan haar ondergoed. Al snel blijkt het om de achttienjarige Amanda Halvorssen te gaan, ze werd sinds kort vermist. Rechercheur Daniel Lindskog wordt met het onderzoek naar haar dood belast. Dat is een flinke opgave, want deze jonge vader was juist vanuit Göteborg naar het piepkleine politiebureau van Åre overgeplaatst omdat hij meer rust en ruimte in zijn leven wilde.

---Een ingestort leven---
Hanna Ahlander in Stockholm heeft hele andere problemen. Ze is politieagente op de afdeling voor huiselijk geweld en heeft die middag een pittig gesprek met haar baas gehad. Haar vasthoudendheid en principes worden niet langer gewaardeerd en ze is in ieder geval tot januari op non-actief gezet. De kans is levensgroot dat ze in het nieuwe jaar te horen zal krijgen dat ze is ontslagen.

Moe en neerslachtig gaat ze naar huis om haar wonden te likken, maar daar krijgt ze geen kans voor. Bij thuiskomst krijgt ze namelijk van haar vriend Christian te horen dat hij hun relatie wil verbreken. Hij heeft een verhouding met een andere vrouw en terwijl Christian met zijn koffer de deur uitloopt roept hij over zijn schouder dat Hanna een week de tijd heeft om een andere woning te vinden.

Hanna’s leven is in een paar uur volledig ingestort, maar gelukkig mag ze van haar oudere (en veel rijkere) zus Lydia zo lang als ze nodig heeft in Lydia’s vakantiehuis in Åre verblijven. Eenmaal in Åre stuit Hanna op de zaak van Amanda Halvorssen en raakt daar al snel volledig in verstrikt.

---Nogal een bad boy---
In de nacht dat Amanda verdween was ze op het Luciafeestje van haar beste vriendin Ebba. Iedereen had veel te veel gedronken, ook Amanda’s soort van vriendje Viktor. Hij heeft haar de hele avond genegeerd en kan nog amper op zijn benen staan. Viktor en Amanda krijgen woorden en er volgt een korte worsteling. Niet lang daarna gaat Amanda te voet naar huis, maar daar komt ze nooit aan.

“’Het broertje van mijn vriendin kent hem. Viktor is kennelijk nogal een… bad boy, als je begrijpt wat ik bedoel.’ Ze dempt haar stem een beetje, haar wangen zijn rozig van de kou. ‘Hij heeft zijn ex-vriendin in elkaar geslagen. Zijn familie komt uit Umeå, dus er zijn weinig mensen die het weten. Direct daarna zijn ze hiernaartoe verhuisd. Hij was pas zestien toen het gebeurde, hij zou net naar de derde klas van de middelbare school gaan. En geloof het of niet, maar hij heeft niet eens een taakstraf gekregen, zelfs geen boete. Alleen een soort waarschuwing.’”

Met het verleden van Viktor in het achterhoofd zijn alle verdenkingen al snel op hem gericht, het is alleen maar de vraag of dat wel zo terecht is.

---Het eerste deel van een nieuwe serie---
De hoofdstukken zijn kort, de vertelperspectieven wisselen tussen zo’n beetje alle personages in het verhaal en de schrijfstijl is zo beeldend dat je het koud krijgt. Het is onmogelijk om niet binnen een paar bladzijdes volledig door dit boek opgezogen te worden.

Het verhaal is eenvoudig, maar wordt door verschillende interessante karakters gedragen. Vooral Hanna Ahlander weet met al haar misère direct te boeien. Ze is een typische underdog figuur die door haar noodlottige situatie een lezer met een paar zinnen aan zich weet te binden en mijn vreugde was groot toen ze uit haar put begon te kruipen en haar leven weer in eigen hand begon te nemen.

Dit is het eerste deel van de gloednieuwe serie die Hebban ‘De Åremoorden’ heeft genoemd en met name door de sympathieke Hanna sta ik al te trappelen van ongeduld tot het vervolg in 2025 verschijnt!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest