Beklemmend, ijzingwekkend en verslavend

Loortje Leest 25 oktober 2024
Sara Linton is samen met haar zus Tessa op de rolschaatsbaan van Grand County. Tessa heeft haar nieuwste vlam Devon Lockwood meegenomen en uiteindelijk komt ook Jeffrey Tolliver opdagen. Hij is zowel commissaris van de politie als Sara’s ex-man, maar sinds kort is de vlam tussen die twee weer opgelaaid en zijn er voorzichtige afspraakjes. Het had een gezellige dubbeldate had moeten worden, maar dat veranderd als Sara naar het toilet wil gaan en merkt dat er flink wat bloed op de deurknop van het damestoilet zit. Amper een paar tellen later staat er een meisje met een pistool op de parkeerplaats van de rolschaatsbaan.

---De ontdekking op Sara’s snijtafel---
Jeffrey rent direct naar buiten als hij door heeft dat de dertienjarige Jenny Weaver het in haar hoofd heeft gehaald om de niet veel oudere Mark Patterson op de parkeerplaats dood te schieten. Hij probeert van een afstandje om op Jenny in te praten, maar het meisje is vastbesloten. Mark moet dood zodat ‘hij ermee ophoudt’. Terwijl Mark aan de grond staat genageld van angst, merkt Jeffrey al snel dat het hem niet gaat lukken om Jenny te stoppen. Hij is genoodzaakt haar neer te schieten, ze is op slag dood.

Omdat Sara Linton behalve kinderarts ook de patholoog van het kleine stadje is, komt Jenny op Sara’s snijtafel te liggen en daar doet Sara een ontstellende ontdekking. Met de informatie van Jenny’s dode lichaam komt er een tipje van een duistere sluier omhoog en Sara kan het niet laten om samen met Jeffrey die hele sluier weg te trekken. Wat ze daarmee blootleggen is te schokkend voor woorden.

---De trauma’s van Lena---
Rechercheur Lena Adams heeft een zware tijd achter de rug. Een paar maanden geleden is haar tweelingzus Sybil vermoord en in haar zoektocht naar de dader werd ze ontvoerd en verkracht. De eigenwijze Lena zou alleen nog liever dood neervallen dan dat ze aan iemand toe zou moeten geven dat ze het daar nog altijd vreselijk moeilijk mee heeft, zelfs – of misschien wel vooral – tegenover haar oom Hank die als een moederkloek bij haar is ingetrokken.

“Hij, dacht Lena, niet in staat om zijn naam tot haar geest toe te laten. Haar handen lagen op haar schoot, en ze keek omlaag en staarde naar de identieke littekens op de ruggen. Als Hank niet naast haar had gezeten, zou ze ze hebben omgedraaid om de plekken te bekijken waar de spijkers dwars door de palm heen in de vloer waren geslagen. Op haar voeten had ze vergelijkbare littekens, precies tussen haar tenen en haar enkels. Na twee maanden fysiotherapie kon ze haar handen weer normaal gebruiken, en ze kon weer lopen zonder in elkaar te krimpen, maar de littekens zouden altijd blijven.”

Ondanks haar trauma’s werkt Lena als vanouds en is ze zoals altijd een onmisbaar lid van het team dat de reden onderzoekt waarom Jenny Weaver Mark Patterson wilde vermoorden.

---Beklemmend, ijzingwekkend en verslavend---
In dit tweede deel uit de Grand County-reeks weet Karin Slaughter lezers opnieuw te verrassen met bloedstollende gruwel. Het ene na het andere vreselijke feit passeert de revue en in de tussentijd worden de personages Sara Linton, Jeffrey Tolliver en Lena Adams verder uitgediept. Het geheel is opnieuw een thriller zoals alleen Slaughter die kan schrijven: beklemmend, ijzingwekkend en verslavend tot de laatste bladzijde.

Er is alleen wel een zorgelijk puntje: Sara Linton heeft zowel in het vorige deel als in dit deel een stervend persoon of lijk gevonden als ze in haar vrije tijd naar het toilet ging. Als ik haar was, zou ik voortaan ver uit de buurt van de wc’s blijven als ik ergens ging lunchen of rolschaatsen.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest