Blijf bij me in het donker!

Loraines_books 22 juli 2024
Een mooie young adult over verlies, rouw en vriendschap.

Het leven van Asha draait om het verzorgen en trainen van haar paard Missy. Wanneer Missy op oudejaarsavond plotseling komt te overlijden, valt Asha’s hele structuur weg en is ze haar beste maatje kwijt. Ze gaat door een donkere periode en twijfelt aan alles in haar leven. Verwarrend is ook dat ze steeds meer gehecht raakt aan haar sportmaatje Jurre. Uiteindelijk beslist Asha om verder te gaan met een ander paard, maar dat loopt totaal niet zoals verwacht. Komt Asha deze nieuwe tegenslag te boven en vindt ze haar eigen weg?

Jacodine van de Velde weet je meteen te raken met haar verhaal. Bij de eerste hoofdstukken heb je al de nodige zakdoekjes nodig. Ze weet treffend te beschrijven hoe je het verlies van een dier kan ervaren. Dit komt bij je binnen. Je wil het liefste een arm om Asha heen slaan. Ook het rouwproces komt aan bod. Dit zorgt geregeld voor een brok in je keel. Je ziet wat het overlijden van Missy met Asha doet en dat ze gewoon niet weet hoe ze verder moet. Deze machteloosheid voel je als lezer.

Net als haar eerdere young adults kiest Jacodine van de Velde ook nu voor thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Vriendschappen, identiteit, liefde en toekomstplannen. Alles komt aan bod en wordt op passende wijze beschreven. Je volgt de groei en zoektocht van Asha van dichtbij.

‘Blijf bij me in het donker’ is een boek dat vloeiend geschreven is. Elk hoofdstuk loopt mooi over in het volgende. Als lezer blijf je dan ook geboeid door het verhaal. Door de emotionele momenten, realistische personages en liefde die je door het hele verhaal voelt, kun je het boek onmogelijk aan de kant leggen.

Opnieuw een pareltje van Jacodine van de Velde!

‘Blijf bij me in het donker’ krijgt van mij ****!

Bedankt voor het recensie-exemplaar Clavis uitgeverij.

NB: Dit boek heb ik ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books