Boeken, thee & troost

Loraines_books 30 augustus 2024
Een prachtige roman die op momenten zelfs poëtisch is.

Sango is van een kleine stad naar Tokio verhuisd om daar een boekwinkeltje te runnen. Een jaar lang was de winkel gesloten na het onverwachte overlijden van de eigenaar, Sango’s broer Jirō. Sango heropent de boekhandel, al heeft ze geen enkele ervaring. Gelukkig krijgt ze hulp van de buren en komt haar achternichtje Mikiki vaak langs. Mikiki studeert in Tokio en besluit Sango te helpen. Ze geniet vooral van de gesprekken met de klanten over literatuur, haar grote passie. Maar wat wil ze werkelijk in het leven? Ondertussen heeft Sango zo haar eigen problemen. Was haar vertrek naar Tokio niet ook een vlucht voor de liefde? En kende ze haar broer Jirō wel zo goed als ze dacht?

Tijdens het lezen van ‘Boeken, thee & troost’ voel je een bepaalde kalmte over je heen dalen. De combinatie van schrijfstijl, boodschap en personages maken het een prachtig boek. Familiebanden staan centraal. Ook maak je kennis met de Japanse cultuur en literatuur.

Het boek is opgedeeld in zes delen, dit zijn ook meteen de hoofdstukken. Hoewel het lange hoofdstukken zijn, vlieg je door het boek heen. Sango en Mikiki maken je onderdeel van hun leven. Beiden zijn op hun eigen manier bezig met een zoektocht. Hun familieband komt mooi naar voren en heeft een prominente plek in het verhaal.

Wat mij opviel is dat eten een grote rol speelt in het boek. Bijna elk gerecht wordt tot in detail beschreven. Voor mij voelde dit op een gegeven moment overbodig. Van mij had er dan meer oog mogen zijn voor de achtergrond van Sango en Mikiki. Vooral op het einde voelde het allemaal wat gehaast.

‘Boeken, thee & troost’ is precies zoals de titel beloofd; een boek over boeken en thee, en het bied je troost. Een mooie roman van Hika Harada. Ik ga zeker meer boeken van haar hand lezen.

Het boek krijgt van mij ****!

Bedankt voor het recensie-exemplaar Boekhandel Krings.

NB: Dit boek heb ik ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books