De weg van goed naar groots

Loraines_books 13 oktober 2024
Een interessant boek over integer zijn.

De stoïcijnen beweerden nooit dat rechtvaardig leven makkelijk is, alleen dat het noodzakelijk is. En dat het alternatief – het opofferen van principes voor iets minderwaardigs – alleen wordt overwogen door lafaards en dwazen.
In een reis door de tijd laat de Ryan Holiday zien dat grootheden van weleer wisten dat het leven echt waarde krijgt door rechtvaardigheid. Hun levens tonen de kracht van integriteit en de gevolgen van het verliezen van je morele kompas. Kiezen voor het goede is, ongeacht de uitdagingen, geen kwestie van heldendom, maar van essentieel belang.

Ryan Holiday nodigt je in ‘De weg van goed naar groots’ zelf na te denken over integriteit en rechtvaardigheid. In de hoofdstukken bekijkt hij de verschillende aspecten van integer handelen. Deze bespreekt hij uitvoerig aan de hand van voorbeelden uit de (recente) geschiedenis. Hier heeft hij oog voor detail en probeert hij de onderwerpen zo duidelijk mogelijk te belichten.

Wat al snel opvalt is de hoeveelheid van voorbeelden. Hoewel deze een context schetsen voor de thema’s die Holiday bespreekt, kunnen ze ook onbedoeld voor verwarring zorgen. Op enkele momenten gaan de voorbeelden voorbij aan het punt dat de auteur probeert te maken. Als lezer is het dan zoeken naar de onderliggende boodschap.

In de hoofdstukken nodigt Ryan Holiday je uit om zelf na te denken over integriteit en rechtvaardigheid. Dit doet hij door het stellen van vragen op de juiste momenten. Dit zet je aan het denken over de situaties die Holiday schetst. Je krijgt inzicht in je eigen mening en gedachten over rechtvaardigheid.

Ryan Holiday laat in zijn schrijfstijl duidelijk zien dat hij kennis over het thema heeft. Hij biedt de lezer een breed perspectief op rechtvaardigheid en integriteit, al was het op momenten lastig de kern te vatten.

‘De weg van goed naar groots’ krijgt van mij ***!

Bedankt voor het recensie-exemplaar Lev uitgevers.

NB: Dit boek heb ik ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books