Een goed hart.

Loraines_books 11 augustus 2024
Een roman met een heerlijke sfeer!

Na een heftige relatiebreuk reist Floor naar Shetland, waar een vriendin tijdens de zomermaanden fietsvakanties begeleidt. Tijdens een storm strandt ze op de afgelegen kampeerplaats van de ontoegankelijke, humeurige Niven, die boven de kliffen in een kasteelruïne woont. In eerste instantie weet Floor niet wat ze van hem moet vinden. Ook hij heeft een verleden waar hij liever niet over praat, hoewel ze elkaar gaandeweg steeds meer in vertrouwen nemen. Hun afscheid is ronduit verwarrend maar de situatie wordt nog ingewikkelder als Floor, eenmaal thuis, voor een loodzware keuze komt te staan.

Jackie van Laren weet als geen ander hoe ze sfeer in haar verhaal moet creëren. Ze brengt de personages en hun omgeving geweldig in kaart. Je ziet alles voor je terwijl je aan het lezen bent.

Door de fijne setting van het boek zit je al snel in het verhaal. Je leeft vrijwel direct met Floor mee. Omdat het verhaal vanuit haar perspectief bekeken wordt, is zij ook het personage waar je de meeste aansluiting bij kunt vinden.

Het verhaal is opgedeeld in vier delen. Dit zijn ook meteen de hoofdstukken. Met een boek van bijna 500 pagina’s zijn het lange delen. Hierdoor loop alles vlot achter elkaar door, maar heeft het verhaal ook geen natuurlijk pauzes. Vooral bij de zwaardere thema’s is er niet de ruimte om hier langer bij stil te staan. Het verhaal gaat meteen door.

Wat ik altijd zo mooi vind aan de boeken van Jackie van Laren is dat zij kiest voor realistische personages. Ook in dit boek hebben Floor en Niven genoeg meegemaakt. Dit vormt de personages en laat hun groei zien. Van mij had er wel wat meer stilgestaan mogen worden bij de zwaardere thema’s in het verhaal. Op de momenten dat Floor en Niven zich kwetsbaar opstelde werd er al snel op andere onderwerpen overgegaan.

‘Een goed hart’ is een leuke roman, waarbij ik wel moest wennen dat er geen hoofdstukverdeling was.

Het boek krijgt van mij ***.

Bedankt voor het recensie-exemplaar Boekerij.

NB: Dit boek heb ik ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books