Een boek dat emoties losmaakt

Lotte van den Noort 26 februari 2021 Auteur
Ik heb dit boek als recensie exemplaar ontvangen van LS Amsterdam, waarvoor mijn dank!

Het boek begon meteen interessant. Een jonge vrouw uit Parijs krijgt een baan in de Amerikaanse bibliotheek van Parijs, waar ze nieuwe mensen ontmoet en hun verhalen leert kennen. Sommigen zijn een open boek, anderen weer gesloten. Wanneer de oorlog aanbreekt moet de hoofdpersoon zich redden in een duister Parijs. Thuis loopt het niet al te lekker en haar tweelingbroer mist ze enorm, omdat hij vecht voor het land.

We lezen het verhaal ook uit meerdere personage's, maar een van de grootste personage's naast Odile (1e hoofdpersoon) is wel het meest interessant. Dit verhaal speelt zich in de toekomst af. Een jong meisje ontmoet de oudere Odile en schept een band met haar. Tijdens deze stukjes kom je erachter dat er in Parijs iets is gebeurd met Odile, maar je weet nog niet wat. Het boek neemt je mee door tijdperiode's, door emoties, heftige gebeurtenissen maar laat je ook kennis maken met echte vriendschap en onvoorwaardelijke liefde.

Dit boek pakte mij, raakte mij, op alle vlakken. Het is zo mooi en puur geschreven, je gaat echt houden van de bibliotheek en haar werknemers. Het zet je ook aan het denken over wat er werkelijk toe doet in het leven. Ik heb een paar tranen weg moeten pinken, puur omdat het gewoon zo mooi was geschreven, en positief confronterend was.

Ik geef dit boek een welverdiende 5 sterren. Prachtig!

Meer recensies van Lotte van den Noort