Zwart zand, sterke thriller met een verrassend plot!

Zwart zand is het eerste deel in de Vanina Guarrasi-reeks en is geschreven door Christina Cassar Scalia. Zij woont in Catania in Sicilië en hoe heerlijk is het dat deze thriller zich hier afspeelt. En ik moet meteen eerlijk zeggen, ik ben niet altijd van de detective thrillers, maar ik heb enorm genoten van Zwart Zand.

Wanneer in Catania een lichaam wordt aangetroffen in een liftschaft, en het blijkt om een gemummificeerde vrouw te gaan, levert dat veel vraagtekens op bij de politie. Vanina, die al lang bij de politie werkt, maar sinds kort commissaris is bij de afdeling Zware misdrijven, mag op onderzoek uit. Na het ondervragen van vele mensen staan ze nog steeds voor een raadsel en schakelen ze de hulp in van de gepensioneerd commissaris Patanè. De vraagt blijft steeds, wie zit er achter de dood van deze vrouw, en leeft de dader misschien nog wel?

De opbouw van Zwart zand is vlot, we leren Vanina kennen en krijgen echt een kijkje in haar leven. Ze heeft een dure smaak en is dol op lekker eten. Ook maken we kennis met de andere personages, maar het is duidelijk dat Vanina de hoofdrol speelt. Vooral in het begin komen er veel namen voorbij en is het belangrijk dat je je hoofd erbij houdt, maar als je eenmaal in het verhaal zit wil je niks anders dan samen met Vanina deze zaak oplossen.

De Siciliaanse sfeer is overduidelijk aanwezig, en dat het dorpje aan de voet van de Etna ligt wordt mooi beschreven. Ik ben er nog nooit geweest, maar zou me een voorstelling kunnen maken van het dorpje. Al zou ik er liever zelf eens een kijkje gaan nemen natuurlijk.

Met een paar verrassende wendingen en een plot wat ik zelf niet zag aankomen (terwijl ik al een paar keer dacht te weten hoe het in elkaar stak) kan ik nu zeggen dat Zwart zand een heerlijke detective thriller is, waarmee je als lezer lekker op zoek mag naar de dader. Ik zou zeggen, prima vermaak deze zomer!

Meer recensies van Love_books_like_manon_neke