Amerikaanse geweldfilm

Luc Steensels 03 september 2024
Eerder las ik 'De Laatste Uitweg' van S.A. Cosby en gaf een rating van 4 sterren. En dat is best een hoge score van iemand die niet echt van thrillers houdt. Nu was ik weer "het slachtoffer" van de schrijfstijl van deze Amerikaanse sensatiezoeker, maar ben ik wel iets minder enthousiast over het eindresultaat. Er wordt gezocht naar de meest shockerende misdaad om het archetype van de crimineel neer te zetten. Maar ondertussen slaagt de auteur erin om het nooit verwerkte trauma van de zwarte bevolking in het confederale zuiden van slavernij en "white supremacy" te verwerken in zijn boek. Deze extra dimensie compenseert (gedeeltelijk) het gebrek aan nuance, de slordigheden en ongerijmdheden in het verhaal en het tekort aan ethische reflectie. Het is te vergelijken met de opvolger van de 'The Silence of the Lambs', waarin Hannibal Lecter nog gruwelijker uit de hoek moet komen... en dan wordt het smakeloos en ver gezocht. Maar toch zal ook dit verhaal zijn weg vinden naar de cinemazaal en is de zoveelste Amerikaanse geweldfilm een feit. Voor mij hoeft het niet.

Meer recensies van Luc Steensels